Khamis, 4 Disember 2008

Kurcaci Kembali!


Owh, agak lama saya tidak merajinkan diri saya menulis di ruang siber ini. Maklumla, sibuk ada, malas ada, lupa ada, pendek kata cukup rasa dan alasan semuanya. Akhirnya, tamat sudah tempoh saya memerah otak dan keringat belajar dalam uniten. sudah senak rasanya otak ini dan cukuplah status 'Pelajar' itu saya pegang selama 20 tahun. Ibu Bapa saya juga sudah bosan untuk menjawab apabila ditanya anak sulungnya kerja apa... kah kah kah... itu belum lagi bila ada yang gatal mulut bertanya kepada ayah saya "Dah ada cucu ke?" hampeh.... hehehe.



Namun, secara teorinya, saya masih lagi bergelar pelajar, kerana saya masih belum bergelar graduan dan saya masih belum menyiapkan projek terakhir saya di universiti. Tapi tak apa, dengan kudrad dan semangat, saya pasti akan meneruskan perjuangan menyiapkan segala yang belum selesai itu. Huh! Kawan-kawan yang dikasihi, harap doakan projek saya selesai... mari kita berdoa sama-sama. Kepada yang tidak tahu berbahasa Arab, tidak mengapa, doa sahaja dalam bahasa ibunda masing-masing. Sesungguhnya, Allah s.w.t itu maha memahami. Ayuh! Mari kita menadah tangan... Kepada mereka yang bukan beragama Islam, harap senyap sebentar dan bertafakur... up!

" Ya Allah, semoga siap dan lulus lah hendaknya projek 2 Abdul Hadi yang belum selesai itu, semoga beliau lekas dapat kerja, cepat dapat kumpul wang, semoga beliau dapat merayau lebih jauh lagi dengan wang yang dikumpulkan itu. Walaupun dia tidak sebaik mana, Kau ampunkanlah segala dosa-dosa dan ketelanjurannya Ya Allah... Semoga beliau dapat mengejar cita-cita beliau. Semoga beliau ADA cita-cita. Semoga beliau diberkait dan dirahmati dengan Nur dari Mu Ya Allah... Rabbana atina fid dunya hasanah, Wa fil akhirati hasanah, Wakina Azabannar... Wasallallahu'ala saiyyidina Muhammad, Wa'ala aalihi wasallam, Walhamdulillahi Rabbal Alamin... Amin..."



Huh, banyak juga kesilapan yang telah terlanjur saya lakukan sepanjang saya bergelar pelajar ini. Akan tetapi, setiap kesilapan itu adalah pengajaran yang mahal bagi diri saya. Kursus yang tidak mungkin dapat ditawarkan oleh mana-mana institusi pengajian. Kepada sesiapa yang telah saya ganggu, yang saya lukakan hati atau fizikalnya, sesiapa sahaja yang saya ada berbuat dosa, kepada sesiapa yang masih marah dan membenci saya, maafkanlah hamba, hamba hanya insan yang selalu tersalah langkah dan tersilap bahasa. Raya Puasa sudah lepas, Raya Haji yang bakal tiba ini, saya akan minta maaf sekali lagi. Oh asyik meminta maaf sahaja, terasa seperti hobi pula meminta maaf ini. Apa laa...



Kini, saya tidak lagi duduk di dalam uniten. Selamat tinggal asrama Cendikiawan. Kini, saya tidak lagi terbaring atas katil sambil merenungi lagit biru dihiasi kepulan kapas awan menerusi tingkap bilik saya di cendikiawan. Oh Tuhanku, saya pasti akan merindui panorama indah yang selalunya akan menganugerahkan berketul-ketul ilham untuk saya terus berkarya. Kali ini, saya perlu mencari kotak dimensi yang baru. Suasana baru, pasti hasilnya akan berlainan barangkali.



Ya, Saya sudah melangkah keluar dari tanah Uniten. Pelbagai kenangan pahit, manis, maung yang melekat dan tertinggal di sana. akan tetapi, insyaAllah tiada satu pun yang akan tercicir dari memori usang saya ini. Ya, Uniten banyak merubah saya. Perubahan sikap, peribadi, gaya hidup saya memang mudah dikesan oleh mereka-mereka yang mengenali saya sebelum saya masuk Uniten. Akan tetapi, jatidiri saya tetap sama. Saya masih Abdul Hadi. Ya, mungkin bezanya saya sudah kelihatan bersara dari dunia anarkis, dan mula berlembut, menerima untuk makan McDonalds. Akan tetapi jiwa saya masih liar dan bebas. Masih...



Dalam tempoh kebelakangan ini, saya agak sibuk mencari kerja untuk membiayai hidup saya sementara saya selesai menyiapkan projek saya. Pelbagai jenis kerja yang saya pohon, dari kerja pengurusan sehinggalah kerja sokongan. Saya sudah menghadiri 2 kali temuduga. Ada juga yang terpaksa saya tolak atas sebab-sebab tertentu. Masih ada 2 lagi temuduga yang menanti untuk Jumaat ini dan Rabu yang akan datang. Semoga saya berhasil mendapat kerja selepas Raya Haji.



Kini, saya telah kembali ke Kelompok Kultus Haram. Kali ini. Pusat Kultus Haram terletak di Equine Park, Seri Kembangan. Suasana baru ini harapnya dapat membantu saya menghasilkan karya-karya yang lebih segar. Almari merah saya yang dipenuhi hiasan-hiasan hadiah pemberian di sisinya ibarat menjana otak saya untuk menghasilkan sesuatu yang lebih radikal dan mengejutkan.

Saya juga ditemani oleh muzik-muzik dan irama-irama suci dan ketuhanan yang saling bertali arus mengalir keluar dari corong pembesar suara sonic gear saya, mengilhami dan menenangkan fikiran kerdil yang adakalanya penuh serabut ini. Hehehehe... Novel-novel juga menemani dan ibarat meminta-minta supaya saya habis menelaah mereka. Sabar sayang, masih belum ada masa... hehehe.


Alhamdulillah, rumah Kultus Haram kali ini lengkap dengan sambungan internet jalur lebar. Ini ibarat rahmat yang memudahkan bagi saya. Senang untuk berhubung, bersosial, bekerja dan berkarya. Ya, saya saya masih menginap seorang dan mempunyai bilik sendiri di sini. Masih belum tidur berdua... kah kah kah kah!. Akan tetapi, adakalanya, mata saya agak pedih untuk tidur atas cadar yang mempunyai gambar kartun BEN10. Apa boleh buat, adik saya yang bagi, saya terima dengan senang hati... Kalau nak tumpang tidur, jemputla datang... tata~

4 ulasan:

Ainul Nadiah Shamsir berkata...

Aku dah dpt kije kt putrajaya! Yeay! Bulan 1 ni aku start. Hehehe..

Btw, sama-samalah kite siapkan projek 2 kite...

Selamat berjaya untuk interview.
Insya-Allah kamu berjaya. Mohon sahaja pada Yg Esa.

Amin...

turtlebeach berkata...

itu hang doa kasi tumbuh tanduk ke buang tanduk?

LediAgli berkata...

Hahak.. selamat habiskan studi...

p/s: jalan lompat2 blog ..

Rizdiahk Nahraf berkata...

bobbbbbbbbbbbbbbbbbbbb......aku nak datang buat maksiat kat umah...wei ada teater hishamudin rais, 20-24, nak tengok? rm10 je