Isnin, 29 Disember 2008

Muzik ~ Project Pop - Bukan Superstar

Lagu yang manis :)



Bukan Superstar
oleh: Project Pop

Andai aku Pasha Ungu
semua wanita kan memburuku
Bila aku Ariel Peterpan
kau yakin ngefans karena gua keren

Haa haa haaa… Haa haa haaa…

Sexy badannya.. Mulan Jameela
cantiknya dia seperti aku
Giring Nidji sahabat aku
dekat denganku.. dialah aku..

Tapi kenyataan aku bukan siapa-siapa
kuingin engkau mencintaiku apa adanya

Ku bukan superstar kaya dan terkenal
Ku bukan saudagar yang punya banyak kapal
Ku bukan bangsawan, ku bukan priyayi
Ku hanyalah orang yang ingin dicintai

Haa haa haaa… Haa haa haaa…

Andai ku Letto wis pasti aku wong jowo
Tapi kenyataan aku bukan siapa-siapa
kuingin engkau mencintaiku apa adanya

Ku bukan superstar kaya dan terkenal
Ku bukan saudagar yang punya banyak kapal
Ku bukan bangsawan, ku bukan priyayi
Ku hanyalah orang yang ingin dicintai

Kata orang ku mirip Glenn Fredly
suara merdu, wanita jatuh hati
Namun semua itu hanya mimpi bagimu woohoo~

Jadi… semua itu hanya mimpi?
Ya iya laah… masya ya iya dong
duren aja dibelah bukan dibedong

Ku bukan superstar kaya dan terkenal
Ku bukan saudagar yang punya banyak kapal
Ku bukan bangsawan, ku bukan priyayi
Ku hanyalah orang yang ingin dicintai

Kamu bukan super, kamu bukan setar
Kalo digabungin kamu bukan supersetarr..
Ku bukan bangsawan, ku bukan priyayi
Ku hanyalah orang yang ingin dicintai
Haa haa haaa… Haa haa haaa…

Selasa, 23 Disember 2008

Berjalan ke Bangsawan


Petang Jumaat, 19 Disember yang lalu, beberapa Kerabat Astena telah mengajak saya untuk menonton teater bangsawan percuma di Panggung Bandaraya, Kuala Lumpur. Memandangkan lokasinya di Pusat Bandaraya, saya mempergunakan sepenuhnya peluang ini untuk memahami lebih lanjut sistem bas Rapid.




Saya bertolak agak awal, dalam jam 4.00pm, kerana ingin mencari-cari barang dan mengambil kesempatan merayau dahulu di Jalan Chow Kit. Sampai sahaja di Chow Kit, pemandangan wajib yang saya dapat lihat adalah sekumpulan manusia tekun berkumpul menonton TV di kedai barang-barang elektrik. Fenomena ini saya sudah lihat dari zaman saya meneman ibu membeli ikan di pasar Jalan Chow Kit lagi, lebih kurang 18 tahun yang lalu. Tidak kisahlah sama ada yang ditayangkan itu gusti ataupun gelek dangdut dari Indonesia, pasti ada yang akan menonton.



Saya meneruskan perjalanan lagi, masuk ke sebuah kompleks yang menjual barang secara borong, akan tetapi saya masih gagal menemui barang yang saya kehendaki. Saya keluar dengan hampa, dan terus berjalan menuju ke kompleks SOGO. Ini adalah kerana Farhan menanti saya di sana. Sebelum itu, saya sempat singgah melewati pasar-pasar bundle di situ.



Perjalanan diteruskan dengan senyuman, kerana saya memang meminati aktiviti berjalan kaki. Saya agak kasihan melihat kereta yang berpusu-pusu bergerak lebih perlahan dari pejalan kaki. Itulah hakikat jika memandu di ibu kota. Mesti pemandu-pemandu itu menghidapi tekanan perasaan yang menakjubkan.



Perjalanan saya terhenti seketika ketika saya hampir sampai ke Maju Junction. Bukan apa, lampu isyarat sudah bertukar ke warna merah. Saya terpaksa menanti selama lebih kurang 5 minit. Di Kuala Lumpur ini, berjalan kaki juga wajib mengikut lampu isyarat jika mahu perjalanan anda selamat.




Sampai sahaja di SOGO, rupa-rupanya Farhan pergi menghantar sebentar temannya menaiki LRT ke Sentul. Saya terus merayau dalam kompleks SOGO itu, melawat tempat-tempat saya melayan emosi lebih kurang 6 tahun yang lalu.




Sempat juga saya pergi ke tempat di mana saya menghabiskan duit poket bermain permainan video 15 tahun yang lalu. Ternyata, pusat itu masih wujud dan menghabiskan duit poket remaja-remaja muda yang lain.




Zul Mak Nyah meminta saya menempah tiket lebih awal kerana mereka takut tiba lewat. Saya terus berjalan menuju ke Panggung Bandaraya. Sampai sahaja, kelihatan petugas-petugas sedang masih sibuk menyiapkan niasan panggung itu. Rupa-rupanya, tiket tidak boleh ditempah. Siapa cepat, dia dapat. Jadi, saya yang masih belum solat Asar pergi dahulu ke Masjid Jamek untuk solat dan berehat. Saya beriktikaf sehinggalah masuk waktu Maghrib.



Selesai solat Maghrib, saya menanti Farhan yang katanya sudah tiba di stesyen Masjid Jamek. Terkejut juga saya melihatkan gadis yang dibawanya, rupa gadis itu amat serupa dengan sahabat saya Nazeera. NAMA MEREKA PUN SAMA!! Ustazah saya pernah beritahu bahawa di dunia ini akan ada 7 orang berwajah sama. Jadi, tinggal 5 sahaja lagi yang perlu dicari Nazeera.



Kami masuk dan menikmati Bangsawan Musang Berjanggut itu. Walaupun persembahan mereka agak seperti kurang professional dan diselit dengan persembahan-persembahan yang kurang relevan, akan tetapi agak seronok menonton dan menghiburkan. Santai juga rupanya.



Bangsawan itu turut dimuatkan dengan persembahan nyanyian oleh Haziq dari AF4.



video


Tamat bangsawan, saya pun keluar untuk berjumpa dengan Kerabat Astena yang duduk terpisah dari kami, kerana mereka lewat sampai. Kami kemudiannya pergi makan dan pulang ke rumah. He he he he.

Satu malam di rumah Nen Marcos

18 Disember, malam itu saya baru sahaja tiba di rumah bersama Ewoq untuk mengambil kemeja-t kami yang sudah siap dihantar ke rumah saya. Dalam pada itu, sahabat saya Cicak sudah sibuk bertanyakan sama ada saya boleh berfoya-foya bersama beliau atau tidak pada malam itu.


Setelah selesai makan malam di rumah ibubapa saya, saya menumpang kasih Ewoq untk menghantar saya ke Tesco Extra Cheras, kerana Cicak dan Mat Aris ada menanti saya di sana. Kedua-dua paksi kejahatan yang sudah ada jalan hidup yang agak sempurna itu telah berjanji akan memulaukan saya jika saya mungkir janji untuk berfoya-foya bersama mereka.



Sampai sahaja di lokasi yang dijanjikan, mereka kelihatan sedang berbual hangat di Restoran Mamak yang terletak di Tesco itu. Saya pun lantas menambah kehangattan sambil memesan segelas kopi tarik suam-suam kuku. Rupa-rupanya, mereka menanti saya untuk makan bersama. Sungguh murni hati mereka. Apakandaya, saya sudah kenyang sehingga terbelahak membedal lauk masakan ibu di rumah.


Saya membiarkan mereka memesan makanan dan menyatakan saya sudah makan. Sambil makan, kami rancak berbual mengenai kerjaya, pelajaran, teknologi dan juga maklumat. Sungguh kurang adab kami ini kerana berani bercakap sambil makan. Jika ibu saya tahu, pasti saya dimarahi kerana ibu selalu memesan supaya saya menjadi seorang anak yang beradab.


Selesai menjamah selera, perancangan untuk merayau-rayau pula giat dilaksanakan. Sambil berjalan ke kereta Cicak, akal sihat kami ligat berpusing. Jam sudah pukul 12.00pm. Mat Aris mencadangkan kami lepak di kelab malam atau pub. Memandangkan kami bertiga tidak minum arak, tidak merokok, tidak begitu berduit, malah tidak pandai menari, cadangan itu hanya diketawakan sahaja dengan serta-merta. Itu belum jika dikira kadar faedah aktiviti itu. Kalau setakat menjeling-jeling amoi amoi mabuk, baik tak payah!


Cadangan saya pula untuk merayau-rayau di Downtown Cheras turut dibangkang majoriti kerana dikatakan membosankan, membazir tenaga dan juga tidak berfaedah. Kami memang tidak gemar melakukan perkara yang tidak mendatangkan hasil atau faedah.


Akhirnya, Cicak mengeluarkan satu cadangan yang agak bernas dan munasabah. Oh, ya, sebut fasal munasabah, baru saya teringat. Cicak esoknya akan terbang ke Sabah bersama ibunya untuk meminang kekasihnya yang tinggal di Sabah. Cicak akan bertunang! Patutlah beliau begitu baik hati membelanja makan minum kami pada hari itu… Sebenarnya perkara ini masih rahsia, akan tetapi Mat Aris telah terlepas cakap tercerita kepada saya dengan sengaja… ha ha ha ha!


Sambung cerita asal, Cicak mencadangkan kami lepak bersama Nen, sahabat beliau dari Filipina. Ini adalah kerana Nen memintanya menformatkan komputer riba yang baru dibelinya di Pesta Komputer di KLCC yang lalu. Jadi, setelah selesai menelefon Nen, kami terus menuju rumah Nen di Subang Jaya.


Sampai sahaja di sana, Nen dan sahabatnya Dino menyambut kami dengan penuh ramah mesra. Isteri Nen, Josh sudah tidur, jadi kami tidak boleh bising sangat. Dino pula baru sahaja memeluk Islam. Nama Islam beliau adalah Muhammad Subran. Saya agak seronok berbual dengan Dino dan bercerita mengenai Islam.



Sambil Mat Aris menggodek komputer riba mini itu, Nen menjamu kami dengan air dan keropok. Dia juga melayan kami dengan menunjukkan beberapa silap mata menggunakan kad terup. Sehingga dia kehabisan skil, kami pun bersama-sama memainkan permainan kad yang telah diajar oleh Cicak.




Rumah mereka sudah dipenuhi dengan hiasan-hiasan berkonsepkan Hari Natal memandangkan Nen dan isterinya beragama Kristian. Siap ada pokok krismas lagi. Kami terus minum kopi, bermain kad, dan menonton DVD sambil menanti komputer Nen siap diformat. Sehingga jam 3.45am barulah siap.




Siap saja kerja, kami lantas meminta diri untuk pulang. Sebelum itu kami bergambar kenang-kenangan bersama pokok krismas, kerana itu adalah benda yang jarang dapat kami dekati. He he he he…



Muzik ~ Beastie Boys - Ch-Check It Out (live)

Salut sekolah lama! Pergi mati sama shuffle! :P

Menziarahi Kerabat Astena

16 Disember yang lalu, saya sudah siap mandi dan memberus gigi agak awal pada hari itu. Saya telah dipelawa untuk bersama-sama memeriahkan Kerabat Astena yang membuka gerai kelab di Medan Selera Upten.


Pokcik sudah bersiap dengan lebih awal. Pada jam 6pm, dia sudah siap menanti di gerbang kondominium bersama keretanya. Saya pun lantas bersiap dan turun kebawah. Keluar sahaja dari pintu lif, saya agak terkejut dengan kewujudan asap berkepul-kepul memenuhi segenap ruang. Saya agak cemas, adakah bencana kebakaran sedang berlaku?



Oh, rupa-rupanya hanya semburan nyamuk yang agak hebat sedang giat dijalankan. Ada kes denggi agaknya. Saya pun meneruskan perjalanan melangkah ke pintu gerbang.

Sampai sahaja di Uniten, saya melepaskan rindu dengan bertegur sapa dengan sahabat-sahabat yang masih aktif dalam Uniten, terutamanya ahli Kerabat Astena. Mereka sedang sibuk menghias gerai ibarat menghiasi pelamin untuk majlis persandingan.



Setelah solat Maghrib, saya mahu menyambung tugas menyibuk, menayang muka di gerai kelab. Akan tetapi, Paan telah menculik saya dan membawa saya ke Dewan Seri Sarjana (MPH) untuk menemani beliau bertemu dengan ahli-ahli dari Rumah Teater Astena. Saya juga agak teruja melihatkan agak ramai pelapis-pelapis baru untuk mewarisi Rumah Teater Astena.




Selesai perbincangan bersama Rumah Teater Astena, kami terus kembali ke Upten. Sampai sahaja, saya diajak pula Mastot untuk makan malam bersama. Kami pun menempah makanan dan duduk berbual sambil menanti makanan siap dimasak. Malang sungguh, agak lewat makanan siap. Tapi, tak mengapa, lebih banyak tempoh untuk kami berbual.


Selesai makan, saya dan Pokcik pun meminta diri untuk pulang, ini adalah kerana kami perlu pulang sebentar ke rumah saya di Gombak bagi mengambil segala barang-barang penting yang dengan sewenang-wenangnya saya tertinggal tempoh hari.. he he he he.

Selasa, 16 Disember 2008

Tag: 5- Me and You

Saya telah di 'tag' lagi oleh Ned

1. 5 Ciri Wanita/Lelaki Idaman Anda :
a) Baik hati
b) Mempunyai asas keimanan yang kukuh
c) Setia
d) Memahami dan mempercayai saya
e) Mencintai seni dan budaya


2. 5 Wanita/Lelaki Yang Tak Pernah Anda Minati Sepanjang Hidup :
a) Kurang ajar
b) Curang
c) Tidak memahami dan tidak mempercayai saya
d) Pengotor
e) Pemabuk sakan

3. 5 Perasaan Anda Sekiranya Keluar Dengan Orang Yang Minati :
a) Suka
b) Gembira
c) Puas
d) Bahagia
e) Bahagia lagi ahahahaha

4. 5 Tempat Istimewa Yang Ingin Dilawati Bersama Pasangan Anda :
a) Makkah dan Madinah
b) Turkey
c) Indonesia
d) Langkawi
e) Melaka

5. 5 Barangan/Sesuatu Istimewa Yang Akan Anda Hadiahkan Kepada Dia :
a) Hati, tapi 60% sahaja ya...
b) Alat muzik
c) Anak patung beruang
d) Coklat
e) Seutas rantai? hahahaha!

6. Tajuk Lagu Yang Akan Anda Nyanyikan Untuk Pasangan Anda..
a) You are my sunshine - 'various versions'
b) Love Song - 'The Cure'
c) I Wanna Grow Old With You - 'Adam Sandler'
d) Stolen - 'Dashboard Confessinal'
e) Larut - 'Dewa 19'

7. Rakan Yang Anda Tag Dan Mahu Mereka Buat tag ini
a) Mastot
b) Zul
c) Alimi
d) Zarith
e) Yuzy

Isnin, 15 Disember 2008

Berlibur malam bersama Cicak


"hey man, where are you man?"

Satu mesej ringkas telah masuk ke telefon bimbit saya. Satu pesanan ringkas berbahasa Inggeris dari sahabat Kultus Haram Teratai Hitam, saudara Cicak.

"I'm at home, Gombak.. why?"

Balas saya juga berbahasa Inggeris demi menghormati persaudaraan.

"You ada apa-apa movie baru lagi?"

"Ada, Tropic Thunder... mau?"

Saya teringat tentang filem yang diberi Amir tempoh hari, masih belum dibuang dari komputer riba saya.

"Best x? cerita apa?"

"Cerita perang lawak. Best gak laa.."

"Ok, nanti malam aku datang. Lepas tu kita keluar minum mau?"

"Orait babeh"

Rabu malam Khamis itu, Cicak mengangkut saya untuk dibawa merayau-rayau menikmati embun malam di sekitar pinggir kota. Setelah selesai menyalin filem yang beliau kehendaki dari saya, kami pun meluncur laju keluar dari kawasan rumah saya dengan tiada tujuan yang pasti. Pada mulanya saya ingin mengajak Amir untuk keluar sekali, akan tetapi, beliau masih letih dan kurang tidur akibat kerja yang disiapkan semalaman.

Kami singgah dahulu di Plaza Idaman kerana Cicak ingin mengisi petrol. Saya pula masuk ke dalam kompleks untuk membeli tetikus. Ya, memang sukar untuk membuat kerja menggunakan komputer tanpa ada tetikus yang tidak rosak.

Ternyata, harga barangan perkakasan komputer di Plaza Idaman agak tinggi dan terlalu mengecewakan. Saya lantas keluar dengan hampa kembali masuk ke dalam kereta Cicak. Dalam kereta, Cicak sedang mendengar lagu sambil mengunyah kacang yang dibeli beliau di stesyen minyak. Jam sudah menunjukkan 9.45pm.

"Mana lagi?"

Cicak bersuara sambil mempelawa saya mengunyah kacang bersamanya.

"Jom, kita try pergi Carrefour. Sana ada jual rasanya"

Cicak dengan cermatnya memandu kemas keretanya menuju ke pasaraya Carrefour yang terletak di Wangsa Maju. Dalam perjalanan, kami masih mencari-cari lagi siapa agaknya teman yang boleh diajak melepak sekali. Cicak beria-ia mahu melepak malam itu kerana hari esok adalah hari keputeraan Sultan Selangor dan beliau bercuti umum.

Setelah puas membeli barang dan menganggu gadis-gadis dan ummat manusia di Carrefour, kami pun mula bergerak untuk keluar dari pasaraya itu. Kedai juga sudah banyak yang tutup. Cicak memberitahu bahawa dia hendak membayar hutang di AEON bank. Saya menyangka beliau sudah gila kerana mana ada bank yang buka pada malam-malam buta ini. Jam sudah pukul 10.45pm.



Rupa-rupanya Cicak hanya ingin menggunakan mesin deposit wang. Kami pergi ke pejabat AEON di Jalan Raja Chulan. Sahaja disana, agak malang buat Cicak kerana mesin di sana diberhentikan perkhidmatannya buat sementara. Saya hanya tersengih dalam kereta. Setelah Cicak kembali masuk dalam kereta, akal sihat Cicak ligat memikirkan dimana mahu lepak dan dengan siapa lagi mahu diangkut.

Sambil merayau-rayau, Cicak bersuara.

"Kita try ajak sorang awek nih. Dia pun cuti esok. Aku kenal dia time chatting. Tengok gambar kat Friendster boleh tahan. Hahahaha"

Setelah saya setuju, dia mahu menelefon gadis tersebut. Akan tetapi, Cicak yang bijak itu telah berubah fikiran sebelum sempat menelefon.

"Aku ada lagi sorang member yang cuti esok, lelaki. Yang lelaki duduk kat Subang, Yang perempuan duduk kat Bangsar. Kita nak ajak lelaki ke perempuan?"

"Aku tak kisah la Cicak, sukahati kau"

"Dah pukul 11 lebih ni, tak elok bawak perempuan keluar lewat sangat. Nanti bapak dia parang kita. Hahahahaha"

"Hmm.. betul jugak" - Jawab saya mengangguk.

"Baik kita ajak lelaki, sebab, kalau ajak perempuan, kita yang kena keluar duit belanja minum. Kalau lelaki, kita boleh mintak dia belanja kita. Kita kena jimat zaman macam ni. Ahahahaha!"

Syarahan Cicak ditamatkan dengan satu panggilan telefon ke kawannya yang tinggal di Subang. Jaya. Seperti biasa Cicak menelefon dengan bahasa Inggeris, sambil beliau memandu cermat menuju ke Subang Jaya. Dalam perjalanan, Cicak memutarkan beberapa lagu-lagu hip hop dan tekno.

" From now, we got to start talking in English. We also need to listen to hip hop songs, you know."

" Why?" Saya bertanya.

"Because we are adults now, we got to follow the adult's trend. Trendy adults always listen to hip hop and techno. We cannot listen to grindcore and punk anymore. That is not trendy now."

Kentut dia, mana punya ajaran majalah sesat dia ikut agaknya. Cicak ternyata sudah berubah sedikit.

"But why talk in English?" Saya ulang soalan dengan lebih terperinci.

"Oh, because my friend is not Malaysian. He is Philippino Man!. He cannot understand Malay. He love hip hop very much! He memorized a lot of hip hop song you know."

Oh, begitu rupanya. Kami meneruskan perjalanan sambil bersama-sama menyanyikan lagu-lagu Eminem yang dipasang dengan agak kuat. Sedar tak sedar, kami sampai juga di Seksyen 9 Subang Jaya.

Oh, malam itu dalah satu pengalaman baru buat saya. Pertama kalinya saya berbual dengan rakyat dari Filipina. Rupa-rupanya sahabat Cicak itu adalah pasangan yang sudah berkahwin. Nel Marcos dan Josh Marcos. Si suami, Nel Marcos adalah cucu kepada bekas Presiden Filipina, Ferdinand Marcos.

Kami lepak dan minum bersama pasangan muda itu di seksyen 4, Subang Jaya. Memang seronok berbual dengan mereka yang gemar berbual. Mereka berdua adalah pemegang ijazah, akan tetapi begitu sukar mendapat kerja di negara sendiri, lalu mereka berhijrah di Malaysia. Josh, mendapat kerja yang sesuai dengan ijazahnya dari bidang farmasi. Josh mendapat kerja di satu farmasi terkemuka di Subang Jaya. Akan tetapi agak malang bagi Nel, beliau ditipu oleh agensi pekerjaan. Permit kerja beliau tidak diselesaikan, walau sudah membayar sebanyak RM 4600 kepada orang agensi yang menjanjikan beliau untuk mendapatkannya.

Kami duduk minum dan berbual sehingga jam 2.30am. Setelah masing-masing sudah menunjukkan muka mengantuk, kami menghantar pasangan itu pulang dan Cicak masih pelum puas merayau. Kami terus merayau ke bazar larut malam di Danau Kota, Gombak.

Ketika kami sampai di sana, semua kedai sedang sibuk berkemas untuk tutup. Kami hanya sempat berpusing sebanyak satu pusingan lengkap sahaja. Akhirnya, tewas dengan keadaan alam, kami pun pulang ke rumah... hehehe.









Khamis, 4 Disember 2008

Muzik ~ Radiohead - True Love Waits

Lagu yang begitu manis... :)




True Love Waits
---------------

I'll drown my beliefs
To have you be in peace
I'll dress like your niece
To wash your swollen feet

Just don't leave
Don't leave

I'm not living
I'm just killing time
Your tiny hands
Your crazy kitten smile

Just don't leave
Don't leave

And true love waits
In haunted attics
And true love lives
On lollipops and crisps

Just don't leave
Don't leave

Just don't leave
Don't leave
-----------

Kurcaci Kembali!


Owh, agak lama saya tidak merajinkan diri saya menulis di ruang siber ini. Maklumla, sibuk ada, malas ada, lupa ada, pendek kata cukup rasa dan alasan semuanya. Akhirnya, tamat sudah tempoh saya memerah otak dan keringat belajar dalam uniten. sudah senak rasanya otak ini dan cukuplah status 'Pelajar' itu saya pegang selama 20 tahun. Ibu Bapa saya juga sudah bosan untuk menjawab apabila ditanya anak sulungnya kerja apa... kah kah kah... itu belum lagi bila ada yang gatal mulut bertanya kepada ayah saya "Dah ada cucu ke?" hampeh.... hehehe.



Namun, secara teorinya, saya masih lagi bergelar pelajar, kerana saya masih belum bergelar graduan dan saya masih belum menyiapkan projek terakhir saya di universiti. Tapi tak apa, dengan kudrad dan semangat, saya pasti akan meneruskan perjuangan menyiapkan segala yang belum selesai itu. Huh! Kawan-kawan yang dikasihi, harap doakan projek saya selesai... mari kita berdoa sama-sama. Kepada yang tidak tahu berbahasa Arab, tidak mengapa, doa sahaja dalam bahasa ibunda masing-masing. Sesungguhnya, Allah s.w.t itu maha memahami. Ayuh! Mari kita menadah tangan... Kepada mereka yang bukan beragama Islam, harap senyap sebentar dan bertafakur... up!

" Ya Allah, semoga siap dan lulus lah hendaknya projek 2 Abdul Hadi yang belum selesai itu, semoga beliau lekas dapat kerja, cepat dapat kumpul wang, semoga beliau dapat merayau lebih jauh lagi dengan wang yang dikumpulkan itu. Walaupun dia tidak sebaik mana, Kau ampunkanlah segala dosa-dosa dan ketelanjurannya Ya Allah... Semoga beliau dapat mengejar cita-cita beliau. Semoga beliau ADA cita-cita. Semoga beliau diberkait dan dirahmati dengan Nur dari Mu Ya Allah... Rabbana atina fid dunya hasanah, Wa fil akhirati hasanah, Wakina Azabannar... Wasallallahu'ala saiyyidina Muhammad, Wa'ala aalihi wasallam, Walhamdulillahi Rabbal Alamin... Amin..."



Huh, banyak juga kesilapan yang telah terlanjur saya lakukan sepanjang saya bergelar pelajar ini. Akan tetapi, setiap kesilapan itu adalah pengajaran yang mahal bagi diri saya. Kursus yang tidak mungkin dapat ditawarkan oleh mana-mana institusi pengajian. Kepada sesiapa yang telah saya ganggu, yang saya lukakan hati atau fizikalnya, sesiapa sahaja yang saya ada berbuat dosa, kepada sesiapa yang masih marah dan membenci saya, maafkanlah hamba, hamba hanya insan yang selalu tersalah langkah dan tersilap bahasa. Raya Puasa sudah lepas, Raya Haji yang bakal tiba ini, saya akan minta maaf sekali lagi. Oh asyik meminta maaf sahaja, terasa seperti hobi pula meminta maaf ini. Apa laa...



Kini, saya tidak lagi duduk di dalam uniten. Selamat tinggal asrama Cendikiawan. Kini, saya tidak lagi terbaring atas katil sambil merenungi lagit biru dihiasi kepulan kapas awan menerusi tingkap bilik saya di cendikiawan. Oh Tuhanku, saya pasti akan merindui panorama indah yang selalunya akan menganugerahkan berketul-ketul ilham untuk saya terus berkarya. Kali ini, saya perlu mencari kotak dimensi yang baru. Suasana baru, pasti hasilnya akan berlainan barangkali.



Ya, Saya sudah melangkah keluar dari tanah Uniten. Pelbagai kenangan pahit, manis, maung yang melekat dan tertinggal di sana. akan tetapi, insyaAllah tiada satu pun yang akan tercicir dari memori usang saya ini. Ya, Uniten banyak merubah saya. Perubahan sikap, peribadi, gaya hidup saya memang mudah dikesan oleh mereka-mereka yang mengenali saya sebelum saya masuk Uniten. Akan tetapi, jatidiri saya tetap sama. Saya masih Abdul Hadi. Ya, mungkin bezanya saya sudah kelihatan bersara dari dunia anarkis, dan mula berlembut, menerima untuk makan McDonalds. Akan tetapi jiwa saya masih liar dan bebas. Masih...



Dalam tempoh kebelakangan ini, saya agak sibuk mencari kerja untuk membiayai hidup saya sementara saya selesai menyiapkan projek saya. Pelbagai jenis kerja yang saya pohon, dari kerja pengurusan sehinggalah kerja sokongan. Saya sudah menghadiri 2 kali temuduga. Ada juga yang terpaksa saya tolak atas sebab-sebab tertentu. Masih ada 2 lagi temuduga yang menanti untuk Jumaat ini dan Rabu yang akan datang. Semoga saya berhasil mendapat kerja selepas Raya Haji.



Kini, saya telah kembali ke Kelompok Kultus Haram. Kali ini. Pusat Kultus Haram terletak di Equine Park, Seri Kembangan. Suasana baru ini harapnya dapat membantu saya menghasilkan karya-karya yang lebih segar. Almari merah saya yang dipenuhi hiasan-hiasan hadiah pemberian di sisinya ibarat menjana otak saya untuk menghasilkan sesuatu yang lebih radikal dan mengejutkan.

Saya juga ditemani oleh muzik-muzik dan irama-irama suci dan ketuhanan yang saling bertali arus mengalir keluar dari corong pembesar suara sonic gear saya, mengilhami dan menenangkan fikiran kerdil yang adakalanya penuh serabut ini. Hehehehe... Novel-novel juga menemani dan ibarat meminta-minta supaya saya habis menelaah mereka. Sabar sayang, masih belum ada masa... hehehe.


Alhamdulillah, rumah Kultus Haram kali ini lengkap dengan sambungan internet jalur lebar. Ini ibarat rahmat yang memudahkan bagi saya. Senang untuk berhubung, bersosial, bekerja dan berkarya. Ya, saya saya masih menginap seorang dan mempunyai bilik sendiri di sini. Masih belum tidur berdua... kah kah kah kah!. Akan tetapi, adakalanya, mata saya agak pedih untuk tidur atas cadar yang mempunyai gambar kartun BEN10. Apa boleh buat, adik saya yang bagi, saya terima dengan senang hati... Kalau nak tumpang tidur, jemputla datang... tata~