Jumaat, 12 Jun 2009

Mesyuarat pagi Jumaat. Terkedu di tengahari

Kalau dahulu masa saya menganggur, saya selalu menghadiri Majlis Mesyuarat Jumaat. Tapi hari Jumaat yang lalu, tiba-tiba ada mesyuarat tergempar untuk kumpulan projek kami di pagi Jumaat. Agak lama juga mesyuarat itu. Bukan satu mesyuarat, tapi dua! Habis sahaja mesyuarat pertama, terus disambung dengan mesyuarat kedua. Saya yang memang mengamalkan gaya hidup tanpa sarapan sudah mula terasa kebulur. Perut pun ada getar-getar sikit.

Nasib baik hari itu kena Solat Jumaat. Mesyuarat Bos besar tamatkan pada jam 1.10pm. Ikmal terus mengajak saya pergi solat Jumaat. Kalau nak makan dulu memang tak sempat lah, Dah suntuk sangat. Kami ingin mencuba solat jumaat di surau bomba Cyberjaya. Surau itu ada buat solat Jumaat. Kami yang dalam keadaan lapar pun pergi ke balai bomba itu. Orang gaka ramai dan mula berpusu-pusu. Masuk sahaja ke pagar balai, saya ternampak sesuatu yang mencurigakan.


Di surau itu ada disediakan makanan seperti biskut bertin-tin, buah-buahan sperti tembikai dan nenas. Air pun ada. Bukan sejenis beb, ada air milo ais, ada oren, ada air mangga. Biskut pun bukan bodoh-bodoh punya biskut. Ada biskut krim, ada biskut coklat, ada wafer kampungan.

Pergh... Indah... Terasa indah...

Ketika orang lain berpusu-pusu nak mengambil wuduk, saya berpusu-pusu nak makan biskut. Memang masyuk... Makan biskut, wafer kekampungan dan minum milo ais. Rasa macam terjumpa oasis di padang pasir. Sebelah tangan pegan biskut, sebelah tangan pegang milo, mulut pula gigit wafer... Agak buruk rupa juga saya waktu itu. Peduli apa.

Selepas tersendawa, barulah ada semangat nak ambil wuduk. Ketika saya sedang beratur untuk mengambil wuduk, satu kejadian telah membuat saya terkedu.

Saya terperasan dari jauh ada dua orang perempuan masuk ke dalam kawasan balai. Saya sangkakan perempuan muda baby-t dan berjeans potongan ketat itu mahu makan biskut seperti saya. Rupa-rupanya terus masuk dan duduk di alam saf. Duduk mendengar kutbah Jumaat. Bila saya perhatikan betul-betul, baru saya perasan.

Lah, mak nyah rupanya!

Ini bukan biasa-biasa punya mak nyah. Ini mak nyah yang sudah ada payu dara! Sekali pandang memang tak perasan beb. Tak terperanjat abang yang di sebelah? Saya tengok ada juga brader-brader yang pandang serong. Memang agak serong lah mata brader tu. Saya rasa ini pertama kali saya tengok mak nyah solat Jumaat. Rosemarie pun saya syak tak pernah pergi. Pemalas mak nyah sorang tu.

Lepas solat Jumaat, Ikmal dan saya pergi kedai mamak dengan tujuan nak makan tengahari secara aman. Ikmal makan nasi kandar. Saya makan tosei sahaja pasal kenyang makan wafer dan biskut tadi. :)

Lah,

Tiada ulasan: