Rabu, 15 Julai 2009

Gaya hidup miskin berwibawa

Saya masih tak sampai sebulan berkerja ketika itu. Jadi masih belum ada gaji. Hanya menghabiskan sisa-sia duit simpanan yang ada dalam bank. Walaupun pakaian saya bergaya eksekutif korporat, tapi dalam dompet hanya ada seringgit.

Setelah dua minggu bekerja, saya kena sambung kursus saya di Cyberview. Tuan tanah Cyberjaya. Kalau tak pergi, nanti tak dapat gaji.

Setelah hampir dua minggu kursus, hujung minggu itu kami dikerahkan ke Port Dickson. Bukan untuk berfoya-foya, tapi untuk kursus 'outdoor team building'. Saya tengok lah senarai apa barang yang mungkin kena bawak. Sekali ada lampu suluh dalam senarai. Mana saya nak cari lampu suluh dalam rumah bujang ni?

Petang itu, selepas habis kursus, Ned terus memecut laju membawa saya ke Alamanda untuk mencari lampu suluh. Ned pun ada banyak barang nak beli. Seluar dengan baju dia tak cukup dia kata. Oh ye, dia pun nak beli kasut untuk kegunaan lasak. Nasib baik si Ned ni kecik je orang dia. senang nak cari saiz dalam kesuntukan waktu macam ni.

Sampai sahaja di Alamanda, saya pun mengada-ngada nak periksa duit dekat ATM. Saya biar Ned merayau-rayau seorang dahulu. Padahal saya dah memang syak memang dah hampir kering kontang. Sekali saya periksa, tekak pun tertelan air liur pahit.

Cuma tinggal RM 12.00

Mana boleh keluarkan 12 ringgit? Maksimum pun boleh keluar RM 10. Saya rasa macam nak pelempang mesin ATM tu. Tapi sebab takut nanti kad saya kena telan, sebab mesin tu kecik hati, saya keluarkan sahaja rm 10. Sikit pun saya tak ucap terima kasih kat mesin tu.

Dengan RM 10 yang saya ada, saya tak boleh beli barang sangat. Saya terlupa saya dah tak ada kredit. Walaupun saya da dua telefon bimbit, tapi kedua-duanya dah tak ada kredit. Macam mana nak balas mesej-mesej peminat?! Macam mana nak mintak bantuan dikala sesak?! ini dah masuk bab darurat lah ni.

Lalu saya pun pergi kedai telefon dan nak cuba nasib beli kredit.

"Boss, bagi topap meksis RM 5."

"Ayo kawan, sini ada RM 10 saja."

Cis! Bedebah punya kompleks! Kapitalis!

"Ok, bagi 10 ringgit." Saya jawab dengan raut wajah yang yakin.


Dengan pantas, saya memasukkan angka topap dan tekan butang hantar. Saya bergegas kembali mencari Ned. Sambil-sambil Ned sibuk memilih baju, saya sibuk dengan ibu jari saya menghantar satu mesej penuh makna kepada adik saya Halim.

"Lim, ko ada duit? hulur aku sikit, aku dah kering. Gaji aku tak masuk lagi. Aku kena pegi kursus."

Saya terpaksa meminta ihsan Halim sebab hanya dia yang bekerja. Adik-adik saya yang lain sudah kembali sambung belajar. Mesti banyak nak pakai duit. Malas nak mintak duit pinjaman diorang. Nampak zalim sangat.

Tiba-tiba satu mesej masuk. Saya kecilkan mata untuk baca, supaya nampak macam suprise.

"Aku pun takde duit. Nanti lah."

Bedebah punya adik! Tinggal dengan keluarga pun boleh miskin ke?

Saya terus merayau dengan longlai bersama Ned. Ketika kami hendak keluar dari Alamanda, tiba-tiba telefon saya berdering dengan irama lagu yang mengasyikkan. Di skrin terpapar nama 'Ayah'. Saya dah cuak cuak.

"Assalamualaikum" Saya jawab panggilan.

"Wa'alaikumsalam... Di, kau ada duit tak?" Ayah tanya.

Ini mesti Halim sudah pecah lubang.

"Ada! Seringgit..." Saya jawab pantas dan ikhlas.

"Apa nombor akaun kau?" Ayah tanya.

Ned sudah mula tergelak-gelak di sebelah saya.

Esoknya, saya periksa akaun dekat mesin ATM, saya mula jalan senyum-senyum dan berirama bongkak.

6 ulasan:

Marniyati berkata...

Salam.

Alhamdulillah, ada ayah yang sangat bertimbang rasa dan tidak begitu 'tegas' seperti mesin ATM. Hehehee..

Harith berkata...

hohohoh...

TeFirRorist berkata...

vongok lu ni...

~MaNjAmAS~ berkata...

aaaa, suwitnye ayah bob! hehehe..nnt mas pas kan no. akaun mas skali yek =)

NaziaNaz berkata...

Caya la babe....leh la blanjer i..hua hua hua

abdul hadi berkata...

salam angah! lama tak jumpa!

mas, jangan nak cuba merampas kasih sayang ayahku... hahahaha

Naz, u belanja i dulu lah.. hahaha