Rabu, 26 Ogos 2009

Menyambut malam Ramadan dengan gaya remaja kota berijazah

21 Ogos 2009

Oleh sebab anak bulan malu malu nak tunjuk diri, jadi tarikh puasa dengan selamba mereka tetapkan pada hari Sabtu.

Elok benarlah macam tu. Sempat juga saya nak balik Gombak lepas kerja Jumaat itu. Boleh saya mula terawih di surau dekat rumah saya. Begitu murni niat saya. Pagi-pagi lagi saya dah bungkus baju semua, angkut bawak pergi pejabat.

Manusia hanya pandai merancang...

Akhirnya petang itu masa dihabiskan bersama Zul Kutil di alamanda. Cari Al-quran untuk kompeni kononnya. Terawih pula dalam kereta sahaja. Zul Kutil jadi imam, saya jadi bilal. Lepas habis terawih dalam kereta, kami sambung tadarus pula di kedai makan Kembangan Paradise. Kami sibuk bertadarus sambil tunggu Yati siap. Saya nak tumpang Yati balik Kesultanan Negara Gombak malam itu.

Sambil sambil bertadarus tu, Amir telefon saya tanya bila nak sampai Gombak. Amir ajak saya makan beger king yang paling mahal sekali. Sempena menyambut Ramadan kata dia. Lagipun kami dah ada ijazah. Amir suruh kami bawak sekali gulungan ijazah. Baru sesuai lagak makan beger king mahal sambil tayang ijazah. Tak senonoh betul pelawaan menarik Amir tu.

Dalam pukul 10, Yati pun sampai. Yati pun ikut tadarus sekejap dengan segelas teh ais. Sebelum ikut Yati balik, saya periksa dulu passport takut tertinggal. setelah salam lebih kurang dengan Zul Kutil, saya dan Yati pun meluncur sederhana laju nak balik Kesultanan Negara Gombak. Yati tak nak ikut MRR2. Takut Jem dia kata.

Dalam perjalanan, Cicak pula telefon saya ajak mesyuarat di Malis. Saya setuju. Saya suruh dia tunggu saya sampai rumah.

Sampai sahaja di rumah, Amir dah ada melepak goyang kaki depan rumah borak borak dengan adik saya Halim.

Sampai sahaja di rumah, saya berlari ke dapur dulu cari Mak. Nak tayang gambar konvo. Habis menayang dan salam Mak, saya terus keluar cari Amir pulak.

"Jom, gerak. Beger King!"

Dengar je saya nak makan beger, adik saya Hakim dan Halim dengan tak malunya pun kirim beger jugak.

"Nak taruk keju tau." Hakim pesan macam bagi arahan.

Saya yang memang memegang jawatan sebagai abang yang budiman pun terima sahaja segala pesanan.

Sampai sahaja di stesyen minyak yang ada Beger King di kawasan Kesultanan Negara Gombak, Amir mula terhegeh-hegeh nak cari mesin ATM cucuk duit. Kelam kabut betul. berpeluh peluh kami berjalan laju. Takut tak sempat. Jam sudah pukul 11.45pm.

Amir ni pun satu tak nak cucuk awal-awal. Ingatkan dah ada ijazah cerdas sikit fikiran dia. Memang nasib tak menyebelahi kami. Semua mesin ATM dah tak bagi cucuk duit.

"Aku ada 20 lebih je ni weh! macam mana? cukup ke?" Amir dah mula runsing.

"Aku pun ada 20 lebih je. tak sampai 30. cukup kot." Saya jawab dengan tenang.

"Ko biar betik, kita nak beli yang paling besar ni! yang daging dia tiga lapis."

Tengok tu, nafsu dah mengalahkan Israel. Tapi kebijaksanaan tak beberapa macam Israel.

Kami tak masuk terus dalam kedai Beger King. Kami usya dulu harga dari luar.

"RM 19.90 sat set... Cukup ni!" Saya cakap sambil mengangguk pasti.

Kami masuk dengan berani. Selamba berdua pergi ke kaunter dengan muka sememeh.

"Bang, bagi beger yang tiga lapis tu!"

"Nak set ke, beger je?" Brader kaunter tu tanya balik.

"Beger je, berapa?" Kami tanya pembeli bijak.

"Rm 15." Brader tu balas ringkas

"Bagi beger je! Kompom!" Kami buat muka ketat

Brader tu mula buat berger yang kami pesan dengan muka risau.

Entah apa yang brader tu risau pun kami tak tahu. mungkin kerana pakaian selekeh kami, dengan Amir jambang tak cukur, brader tu ingat kami tak mampu nak bayar harga berger kot. Padahal kami dah bayar masa pesan tadi.

Berger bila sudah lebih 10 minit kami lepak tanpa hala tuju. Susah sangat ke nak buat beger mahal daging tiga lapis tu? Daging apa yang dia pakai pun kami tak beberapa pasti. Yang penting ada tanda halal dan bergaya. RM 15 untuk seketul beger. Memang itu lah kali terakhir kami beli beger tu.

Sudah siap, kami bergegas ke Malis untuk bermesyuarat dan minum air teh percuma. Kami ada orang dalam di situ. Sampai Malis, saya makan beger mahal daging tiga lapis itu dengan pelahap tanpa pelawa ahli majlis mesyuarat yang lain.

Kami bermesyuarat sampai pukul 2am. Sebelum pulang saya sempat beli beger tepi jalan untuk Hakim dan Halim.

3 ulasan:

Ainul Nadiah Shamsir berkata...

aku nak try pi mkn beger king bawak ijazah. hahaha!!

TeFirRorist berkata...

padan muka lu orang.. tinggalkan la gua lagi makan2 beger ni... kan dah banyak dugaan..

Marniyati berkata...

Salam.
Memang abang yang baik dan berdedikasi kepada adik-adiknya :)