Ahad, 8 Mac 2009

Apa - apa hal pun, lari dulu!

Jumaat malam itu, seperti biasa, Cicak mengajak saya untuk bermesyuarat Jumaat.

Tapi malam itu kami keluar awal, kerana Cicak mengajak saya meneman beliau mencari rumah sewa.

Maklumlah, beliau bakal bergelar suami.

Dalam perjalanan, kami singgah di stesyen minyak Shell di Batu 4, Jalan Gombak.

"Henset ni kena bawak, tak boleh tinggal kat dashboard beb, bahaya. Nanti kena ragut"

Cicak bersuara sebelum dia keluar kereta dan masuk ke dalam kedai untuk membayar duit minyak.

Saya hanya tersenyum sambil meneruskan siulan lagu "Senandung Raja Singa" oleh Jamrud, sambil tangan bergendang-gendang mengetuk dinding pintu kereta. Seperti biasa, saya hanya menanti dalam kereta.

Sedang asyik bergendang, tiba-tiba terdengar pembesar suara stesyen itu dipasang kuat.

Kedengaran seperti ada perbualan kasar kedengaran. Saya sangkakan ada pelanggan di pam bergaduh dengan pekerja di kaunter.

Tiba-tiba, saya yang masih asyik bergendang, ternampak Cicak sedang berjalan pantas keluar dari kedai Shell, sambil tersengih dan kening terangkat-angkat. Memang pantas beliau berjalan, seperti berlari-lari anak.

Ada sesuatu di tangan kiri Cicak.

Cicak terus masuk dalam kereta, menghidupkan enjin sambil mulut beliau terkumat-kamit.

"Lari.. Lari.. Sikit lagi je beb.. Selamatkan diri"

"Weh! kata nak isi minyak? Apsal ni?"

Setelah enjin dihidupkan dengan pantas, Cicak bergegas beredar, memecut dari kawasan Shell itu. Mulutnya bersuara kembali.

"Keluar parang beb, Mamat sebelah aku tu. Aku baru je nak bayar kat kaunter. Lepas tu dia mintak duit kaunter."

"Hah?! Ada perompak ke? Biar betul?"

"Betul beb... Parang beb... Real punya! Tara tipu punya! Aku undur slow-slow, sampai pintu aku terus cabut!"

"Rompak betul ni? Aku telefon polis lah"

"Betul! Betul! Telefon! Telefon!"

Dalam masa saya menelefon polis, kami hampir sampai di stesyen minyak BHP Jalan Pahang.

Tiba-tiba terperasan sesuatu yang dibawa Cicak tadi. Atas dashboard.

"Eh.. Ni dah bayar ke belum?"

"Gila ko, mana nak teringat. Aku dah fikir nyawa je tadi."

"Habis tu?"

"Bukak je la, bedal dulu. Esok kita bayar"

Dengan pantas, saya pun membuka bungkusan keropok Twisties itu... Rezeki beb.


Tiada ulasan: