Khamis, 29 Oktober 2009

Pernahkah saya kawin dengan makcik anda? Bahagian 1

Hari itu saya pulang agak awal dari tempat kerja. Sengaja saya pulang awal kerana malam itu saya sudah ada latihan kugiran. Jika saya lambat, nanti pemain drum saya marah. Kalau dia yang lambat tak mengapa.

Setelah selesai saya meletak Ben di tempat biasa, saya pun berjalan kaki menuju ke rumah. Agak jauh juga saya berjalan dan terpaksa menaiki tangga bukit, tapi saya tidak kisah kerana seronok memerhati alam sekitar dan menghirup udara petang. Boleh juga keluar peluh sedikit bagi menyesuaikan diri dengan gaya hidup eksekutif sihat.

Untuk sampai ke rumah saya, saya naik lif dan tekan butang nombor 14. Sampai sahaja tingkat 14, terdengar riuh kanak kanak bermain basikal di koridor. Saya tak marah. Biarlah kanak-kanak itu bermain di koridor. Dengan kadar jenayah melampau sekarang ini, kadangkala lebih elok biarkan kanak-kanak bermain di kawasan yang mudah untuk kita perhatikan.

Lagipun, memang elok kanak-kanak yang sedang menjalani tempoh pembesaran untuk terlibat dalam aktiviti-aktiviti sihat seperti bermain basikal dan berlumba lari. Otak mereka akan lebih cerdas dan badan mereka akan lebih sihat. Usah dibiarkan kanak-kanak terlalu manja di dalam bilik berhawa dingin bermain komputer dan permainan video. Silap-silap mereka akan menonton porno bersama kawan kawan sebaya. Ini lebih bahaya.

Sambil berjalan menuju pintu rumah, saya tersenyum melihat gelagat kanak-kanak itu bermain basikal di koridor. Memang seronok ketika masih kanak-kanak. Tak perlu nak fikir banyak. Yang penting bergembira.

Ketika saya membelok untuk membuka pintu pagar rumah, tiba tiba...

"Skreeeekkkk!!"

Bunyi brek kecemasan. Seorang kanak-kanak hampir melanggar saya dengan basikal.

Saya agak terkejut, lalu memandang kanak-kanak itu.

"Isyhhh.. Sibuk lah uncle ni!"

Kata kanak-kanak itu sebelum beredar.

Biadap punya budak! Tak lama lagi mesti jadi mat rempit hisap gam. Rasa nak hentak kepala budak itu ke dinding.

Kurang ajar panggil saya 'uncle'.


3 ulasan:

nand berkata...

ko langgar je blik dak tu..nghehehe :P

Ainul Nadiah Shamsir berkata...

ko tak marah kn dia kata kau sibuk. kau marah bile dia panggil kau uncle. sgt cool!

Iwan Hirwan berkata...

Hahhaha hampeh nye budak~