Jumaat, 30 Oktober 2009

Pernahkah saya kawin dengan makcik anda? Bahagian 2

Saya terpaksa cabut awal dari pejabat petang itu.

Nak pergi Putrajaya sebab ada urusan dengan Tabung Haji. Biasalah... hardcore hardcore jugak. Akhirat kena jaga. Rukun Islam tu.

Pukul 2.57pm saya sudah mula memerhati kiri dan kanan. Memerhati keadaan keliling sama ada selamat atau tidak untuk saya cabut awal. Bukan saya sengaja mahu mengular. Tapi sebab pejabat urusan Tabung Haji yang hanya buka di waktu pejabat. Macam mana saya nak pergi tanpa ponteng? Salah siapa? Bila keadaan sudah tidak mencurigaka, saya mula bungkus barang dan cabut dengan gaya menyelinap. Terasa macam perisik handalan.

Ketika dalam perjalanan hendak ke tempat saya meletakkan Ben, saya bertembung dengan Pengurus Akaun pejabat saya.

Aduh, macam mana boleh ada Pengurus Akaun di tempat letak kereta ni? Tak pernah dibuat orang isi masa lapang dekat tempat letak kereta. Hobi baru ke?

"Eh, nak kemana?" Pengurus Akaun tanya.

Saya dah mula sengih-sengih nak selindung perasaan cuak.

"Nak pergi Tabung Haji" Selamba saya jawab. Tak berani nak menipu sebab Pengurus Akaun muka dia gaya orang alim.

"Oh.. Bos ada kat atas?" Dia tanya lagi.

"Ada, dia dalam bilik. macam sibuk je" Saya jawab mesra.

Fuh, nasib baik dia cepat naik atas nak jumpa Bos Besar.Saya terus tambah kelajuan jalan kaki nak pergi dekat Ben.

Dalam Ben, saya pasang CD lagu The Cure, '4:13 Dream'. Saja nak layan sambil memandu cermat bersendirian. Kalau bawak orang lain sekali, tak boleh dengar lagu macam ni. Nanti mereka pening.

Sampai sahaja di Anjung Putrajaya, mudah sahaja saya mencari tempat yang sesuai untuk meletak Ben.

Dalam hujan renyai-renyai, saya berjalan kelajuan biasa masuk ke dalam bangunan. Terasa seperti babak bergaya dalam drama. Kasut kulit basah sedikit pun tak mengapa.

Masuk dalam Tabung Haji, saya dengan cermat dan cekap mengisi borang. Pengisian terhenti seketika kerana saya terlupa nombor kad pengenalan Soraya. Nasib baik ada teknologi yang bernama telefon bimbit. Dengan pantas pesanan ringkas dihantar dan jawapan diterima.

Selesai mengisi borang, saya mencari tempat yang paling strategik dan selesa untuk saya duduk. Memang strategik betul. Mudah untuk saya mengusya gadis kaunter yang manis rupawan.

Berhampiran saya ada seorang gadis remaja dalam lingkungan 15-16 tahun sedang mengawasi adik kecilnya yang lasak memanjat-manjat kerusi. Ibu mereka sedang berurusan di kaunter.

Agak sernok melihat gelagat kanak-kanak yang lasak, kerana selalunya kanak-kanak lasak ini selalunya cerdik akal fikirannya. Teringat semasa saya masih kecil dahulu. Memang lasak Ya Tuhan.

Agaknya, gadis remaja itu sudah tak terkawal kelasakan adiknya. Lalu dipegang erat adiknya seraya berkata.

"Dah! duduk diam, nanti pakcik tu marah karang! baru tau!"

Sambil menunjuk ke arah saya.

Cilakak punya budak! Pakcik?

Esok saya rasa macam nak cukur janggut dan dah tak nak pakai baju gaya pejabat.

4 ulasan:

honey berkata...

bob memang sesuai ngan perkataan 'uncle'..kene terima hakikat tu..haha

~NajiLaA~ berkata...

bob...terima je la hakikat ko dah berumur..hahahaa.. ;D

nand berkata...

bob...tu tanda nye ko dah tua bob.. trime je la bob.. :P

uptownkitz berkata...

Salam~~.. hei~ den hangin boto lah kalau org bikin panas ekau ni bob.. kot popohal ekau rodger den bob..

p/s den ado makcik single layi bob.. ehem..