Khamis, 7 Januari 2010

Pengembaraan ke Selatan Asia (Bahagian 1)

"Mat Aris tak nak pergi Kelantan la pulak, dia ajak pergi Singapore!" Cicak mengejutkan saya di talian YM awal Disember tahun lepas.

"Aku mana ada passport" Saya jawab.

"Alaa.. Passport boleh buat! Tarahal! sekarang 100 ringgit je!" Cicak beri keyakinan.

"Aku tak pernah bayar PTPTN..." Saya membuat pengakuan.

"Cilakak!" Cicak panas hati.

"Hahahahaha! takpe, nanti aku cek dulu status imigresen aku, kalau lepas, aku cepat-cepat buat passport." Saya jaga hati Cicak.

Esoknya, saya periksa status saya di Jabatan Imigresen secara talian. alhamdulillah, saya masih selamat. Dengan sepantas kilat juga saya bayar sedikit hutang PTPTN bagi memastikan tahap keselamatan pengembaraan lebih terjamin.

Saya cek akaun bank. Cantik! Gaji masuk awal bulan itu. Mungkin bersempena perayaan Krismas yang bakal menjelma. Esoknya, pada hari Khamis yang mulia, saya dengan selamba tak masuk pejabat pagi itu.

Jam 7.45 pagi saya dah siap mandi dan masuk kereta. Kira lambat lah sebenarnya. Perangkaan awal saya hendak bergerak jam 7.00 pagi. Orang kata pejabat Imegresen ni dia punya beratur panjang nak mampus. Menyiksakan batin. Pejabat pun buka jam 7.00 pagi.

Jem punya pasal di simpang pertama, saya sampai pejabat imegresen pada jam 9.15 pagi. Tak guna punya jem! Selesai tangkap gambar dan isi borang, saya pun beratur seperti rakyat biasa. Ketika asyik beratur, tiba-tiba saya ternampak seorang sahabat lama.

"Weh Ari!" Saya pegang bahu dia.

"Bob! Ko buat apa kat sini?" Ari terkejut dengan sapaan saya.

"Buat passport la brader.." Saya sengih.

Hampir 5 tahun saya tak berjumpa dengan Ari. Dia sudah menjadi pegamai imegresen sekarang.

"Aku ada hal kejap ni, nanti aku call ko balik." Ari bergegas setelah bertukar nombor telefon dengan saya.

Jam 9.45 pagi baru saya sampai di kaunter. Setelah gambar dan borang diperiksa, dan tiada masalah, barulah nombor giliran diberi.



Apabila saya sudah dapat nombor giliran, gadis di kaunter memberitahu saya. "Encik, ini paling awal pun lagi dua jam baru dipanggil"

"Dua jam?" Saya telan air liur. Perut pun meminta lebih dari air liur. Dalam masa dua jam, banyak juga benda boleh buat. Saya keluar dari pejabat imegresen itu.

Saya menuju ke parking kereta untuk mengambil novel. Sedap juga baca novel sambil menunggu. Dalam perjalanan dari kereta, saya ternampak ada satu warong. Memang asyik kalau perut ini diisi.

Ketika hampir sampai ke warong, ternampak seseorang melambai-lambai mesra ke arah saya.

"Bob! sini wei.. sini!" Ari rupanya.

Sampai sahaja di meja, apalagi? Terbukalah segala cerita. Cerita selama lima tahun diringkaskan menjadi 30 minit sahaja. Pelbagai rintangan hidup Ari lalui. Siap pernah hampir dipenjara.

Kini, Ari sudah bergelar pegawai, sudah berkahwin dengan seorang doktor, ada beberapa buah rumah, dan ada sebuah kereta honda. Semuanya hasil titik peluh kerja kuat dan bukan MLM. Badan Ari pun sudah berisi. Tidak kedingking seperti yang saya kenal dahulu.

"Nanti, aku cuba tolong ko. Musim cuti sekolah macam ni memang ramai orang beb"

Ari menawarkan pertolongan ikhlas, walaupun ada bunyi bunyi konspirasi. Soal prinsip kesamarataan saya simpan dahulu dalam kamus.

Berkat hasil bantuan "orang dalam", dalam masa 40 minit sahaja, paspot saya pun selesai. Sambil tersenyum lega, saya meninggalkan kompleks pejabat berkenaan. Alhamdulillah... Paspot saya belek puas-puas. Itulah pertama kalinya saya ada paspot.



"Weh! kompom kita pegi Singapore! Lu jangan tak jadi!" Saya hantar pesanan ringkas pada Cicak.

"Cantek" Cicak jawab memang malas.

Jam baru menunjukkan pukul 11.30 pagi. Saya singgah dahulu ke Tabung Haji untuk menyimpan, dan kemudian ke Alamanda untuk makan tengahari bersama kawan-kawan.

Pukul 2.00 petang baru saya masuk pejabat.

Sampai sahaja di pejabat saya dapat rasakan sesuatu tidak kena.

"Hadi! Awak pergi mana? Kenapa baru masuk?" Pengurus sumber manusia tanya saya dengan mata terbeliak dan muka tak senyum.

Saya mula tersengih sumbang dan dahi seperti nak berpeluh.....

Bersambung...

1 ulasan:

PoKDe berkata...

bile nak sambung citer nih...