Sabtu, 30 April 2011

Kisah saya dan bank: Dendam kesumat I

Hari ini saya panas hati. Hari ini menggamit memori hitam saya, semenjak 11 tahun yang lalu, melalui 3 kisah.

Kisah 1
Tahun 2000, saya ketika itu masih belajar di Kolej Lagenda Langkawi. Kampus kami adalah sebuah chalet lama yang diubahsuai menjadi kolej. Terletak di Jalan Kuala Muda, berhampiran dengan Lapangan Terbang Antarabangsa Langkawi. 

Ketika itu, saya adalah seorang yang boros dan kuat berbelanja. Jadi, tidak dinafikan saya selalu kehabisan duit belanja. Saya juga seorang yang tidak reti malu ketika itu, dan selalu meminta wang dari mak dan ayah bila duit habis. 

Zaman itu, saya tidak kenal bank lain. Saya adalah pelanggan tetap Bank Simpanan Nasional (BSN) dari darjah 6. Ketika itu umur saya sudah 18 tahun, tetapi saya masih tidak ada kad ATM. Saya akui, saya adalah seorang yang tidak begitu peka waktu itu. Bank BSN yang paling dekat adalah di Padang Mat Sirat. Kira-kira 2.5km dari Kolej. 

Hendak dijadikan cerita, hari itu duit saya sudah habis. Bekalan mi segera pun sudah habis. Jadi, saya yang manja dan mengada-ngada pun meminta mak memasukkan duit. Esok harinya, saya pun menanti mak memasukkan duit. Mak menelefon mengatakan ayah sudah memasukkan duit pada waktu makan tengahari. Lebih kurang pada jam 1.00pm. 

Lantas, saya pun siap dan mandi, sambil mengajak Hakim Penyu dan King Fendy. Dua rakan sebilik saya yang juga tidak ada duit. Kami berjalan kaki menuju ke BSN Padang Mat Sirat. Kami tidak naik teksi kerana kami tak ada duit. Di situ tiada bas.

Kira-kira pukul 3.30pm, kami pun sampai di BSN. Saya dan King Fendy terus masuk kedalam dan mengisi borang. King Fendy siap dahulu, dan beratur di kaunter. Malang buat King Fendy, rupanya ibu-bapa beliau tidak memasukkan duit lagi. 

Giliran saya pula di kaunter. Malang pula bagi saya, saya tertinggal kad pengenalan. Hendak patah balik? mesti tak sempat. BSN tutup pukul 4.00pm .Kami berdua keluar dengan seribu sumpahan dan carutan terkeluar dari bibir. King Fendy terjelepuk di bangku hentian teksi dengan senyum tawar. Saya sudah terbaring juga di hentian teksi dengan tangan di dahi, mata berkaca-kaca.

Paling malang, esoknya bank tutup dua hari sebab cuti umum. Saya lupa cuti apa. Akhirnya saya dan King Fendy pinjam duit Hakim Penyu seorang RM5.00 (Hakim bukan ada duit sangat, dalam bank hanya ada RM30), buat beli mi segera... Alhamdulillah Tuhan kurniakan kami Hakim Penyu.

Bersambung....

1 ulasan:

abghani berkata...

teruskan berblog.
cerita yg menarik.
frm-bilapahatberbunyi-abghani.blogsport