Jumaat, 12 Jun 2009

Berkerja memang letih ke?


Semenjak bekerja, saya sudah mula hidup mengikut aturan alam. Tidur awal, lepas Subuh dah tak tidur balik. Takut terlajak. Ada juga terasa rindu dengan aktiviti merayau malam, rindu dengan Majlis Mesyuarat Jumaat. Tapi hujung minggu masih ada. Ahli-ahli Majlis Mesyuarat Jumaat pun memahami dan menyokong tindakan saya yang berhijrah keluar dari Gombak untuk mencari rezeki. Janji, ada masa kita sambung mesyuarat.

Hari-hari pergi kerja, mesti ada kerja. Kalau dulu masa saya kerja juruteknik, saya lebih banyak bergerak dan pergi memperbaiki komputer. Sekaran, saya lebih banyak memerap dalam pejabat, memerah otak. Banyak nak kena baca, kena buat analisa, kena buat terjemahan. Banyak mesyuarat juga. Berbeza dengan Majlis Mesyuarat Jumaat juga ya. Masa mesyuarat kena betul-betul tumpu perhatian. Kena catit nota. Takut nanti ada yang tak faham. Mesyuarat kalau pejabat punya, tak ada makan-makan macam mesyuarat kerajaan. Kalaua mesyuarat kerajaan syok sikit. Selalunya ada karipap.

Awal-awal dulu agak semeheh juga duduk dalam pejabat ni. Bosan betul. Tak ada gadis untuk menyedap mata memandang. Kalau nak usya gadis, kena tunggu waktu makan tengahari. Itu pun kena betul dengan masa. Kalau terturun awal pun tiada gadis juga. Tapi baru tahu rupanya masih ada gadis cun dalam pejabat. Tak tahu awal-awal sebab masa tu dia kena kerja luar. Sekarang pula dia asyik ada dalam pejabat. Duduk depan mata saya pula tu. Adakah ini rezeki atau jodoh? Saya malas nak fikir sangat. Yang penting sedap mata memandang. Tapi saya masih juga usya-usya gadis-gadis di kafeteria waktu makan tengahari.

Kerja banyak, kerja pula kena buat betul-betul. Tak boleh dah nak hentam keromo. Tak professional la macam tu. Alhamdulillah, saya tak bosan dengan kerja sebegini. cuma letih sahaja. Tidur pun dah selalu awal. Paling melampau macam siang tadi. Sampai rumah, saya solat Asar kejap. Lepas tu, konon-konon nak main internet, nak usik-suik blog sikit sambil menanti waktu Maghrib. Tau-tau saya dah pengsan. Jam 4.00am baru bangun. Maghrib pun sudah entah kemana.

Antara benda yang paling jarang saya buat, tapi saya kena buat sekarang adalah menggosok baju dan seluar. Apa boleh buat, bidang kerja seperti saya sekarang ini memang kena berpakaian kemas. Har-hari kena pakai kemeja dan seluar slek. Kasut pun kasut kulit sahaja. Tali leher, walau tak pakai hari-hari, tapi kena sentiasa sedia bawa. Takut kena jumpa orang luar dan tiba-tiba ada mesyuarat dengan orang besar Kerajaan. Memang lari dari gaya kehidupan saya yang biasa. Kepada sesiapa yang mengenali saya, mesti terkejut beruk kalau terserempak saya di waktu pejabat. Ha ha ha!

Oh ya, saya sudah makin pakar membancuh air Nescafe sendiri....

Tiada ulasan: