Selasa, 9 Jun 2009

Hari pertama bergelar pekerja

Saya bangun awal pada hari itu. Tak sabar-sabar rasanya nak mula berkerja. Saya bangun sebelum penggera telefon bimbit saya sempat berbunyi. Begitu mudah saya membuka mata dan menggeliat. Ada sedikit rasa malas, tapi saya terajang perasaan itu masuk ke bilik Daus. Biar Daus sahaja yang malas.

Saya solat Subuh dahulu baru mandi. Maklumla, nak kasi keadaan badan bersedia sebelum dicurahi dengan kesejukan air pancut rumah kondominium mewah atas bukit ni. Kalau belum bersedia, boleh terencat semua urat saraf dibuatnya.

Walaupun saya sudah bekerjaya, namun saya masih belum mampu untuk meletak jawatan sebagai pejalan kaki tegar. Saya masih tiada kenderaan beroda, melainkan tempat gantung baju beroda. Pagi itu Pokcik memecut laju menghantar saya. Pokcik memecut kerana tidak mahu ketinggalan makan sarapan percuma di tempat dia kursus.

Sampai sahaja di pejabat, saya terpaksa menunggu orang lain membukakan pintu. Saya masih belum ada kata kekunci dan cap jari saya masih belum direkodkan. Oh ya, pejabat saya canggih kerana mempunyai sistem biometrik sebagai kunci pintu. Saya risau juga kerana takut jika ada penjenayah atau musuh syarikat yang akan memotong jari saya kelak. Macam mana saya nak makan nasi gaya Melayu?



Sampai sahaja, Ikmal, rakan sekerja saya yang sama-sama melapor diri pada hari itu sudah duduk menanti bersendirian. Kami menanti pengurus sumber manusia yang agak lewat pada pagi itu. Sambil menanti pengurus itu sampai, kami sempat membaca berita semalam. Surat khabar baru masih belum sampai.

Setelah suai kenal, kami diletakkan di bawah penyelia masing-masing. Kami dimasukkan ke dalam kumpulan kerja yang berbeza. Tapi masih di bawah satu projek yang sama. Maklumlah, bidang kami lain-lain. Kami pun makan tengahari bersama sebelum kami mula diterangkan dengan lebih lanjut mengenai tugas-tugas kami. Awal betul kami makan pada hari itu. Pukul 11.30am. Terkejut juga lah perut saya. Tapi saya tetap utuh.

Setelah makan, saya diberikan sebuah komputer riba untuk kegunaan saya. Terasa kagum pula kerana mendapat subsidi seperti sedemikian. Saya terus diterangkan oleh ketua saya mengenai apa yang saya perlu selesaikan di peringkat awal projek ini. Saya dengar sambil mengangguk dan dahi agak dikerutkan tanda mendengar dengan serius.

Saya menyambung tugasan awal saya membuat analisa dan mengkaji situasi. Agak bosan juga kerana sebenarnya saya masih kabur dan terpinga-pinga. Pejabat itu juga sangat sunyi dan tiada bunyi lain kecuali bunyi kerja seperti orang menjawab telefon dan memicit papan kekunci. Yang paling bosan ialah tiada langsung gadis cun untuk saya mencuci mata. Wanita yang ada pun sudah mengandung atau sudah berumur. Kebanyakannya bertaraf isteri orang. Saya tidak akan menganggu isteri orang,

Sampai ke petang lah saya beraksi tekun di depan komputer. Nak berair mata rasanya. Akhirnya, jam 5.30, kami pun keluar dari pejabat untuk pulang. Seperti biasa, Pokcik memecut mengangkut saya.

Sampai sahaja di rumah kami, saya bercadang untuk menulis blog. Tapi saya lebih banyak berborak dengan Daus. Malam itu saya hanya makan roti disapu majerin. Tak berselera nk makan di kedai. Letih sangat rasanya. Lepas solat Isya' jam 9.00pm, saya terus pengsan di atas tilam yang empuk... Saya terasa letih ibarat atlit olimpik. He he he




1 ulasan:

a p e x berkata...

haha...
padan muka kat opis xde pencuci mata...
patut la smua org cam malas je nak bekerja...hahha