Khamis, 21 Oktober 2010

Solidariti Kancil

Satu pagi di tahun 2009

"Kau dah nak pergi kerja?"
Suara Pokcik yang baru keluar dari bilik dan masih belum gosok gigi, menegur saya yang sedang mengamati wajah sendiri di hadapan cermin.

"Ha'ah.."
Puas mengamati struktur kesempurnaan wajah, saya memasukkan baju ke dalam seluar gaya kemas. Seluar saya rendahkan ke bawah pusat. Biar terselit di bawah lipatan perut, asal tidak nampak terlalu skema di mata masyarakat.

"Gerak dulu Cik!"
Pokcik ditinggalkan sepi di dalam bilik mandi. Harap-harap dia tidak sambung tidur. Saya masih mentah dalam bidang pemanduan ke pejabat. Jadi saya bergerak agak awal dari rumah. Dengan lafaz bismillah disulam tiga kali takbir, tiga kali solawat, enjin kereta pun dihidupkan. Setelah lagu Breakfast at Tiffany's diputarkan, pedal minyak BEN pun ditekan sopan.

Saya memandu dengan kelajuan bawah paras had laju kebangsaan, akibat masih kekok memandu. Maklumlah, sudah hampir 5 tahun tidak memandu, masih belum ada keberanian penuh. saya memandu tenang di lorong tengah di lebuhraya.

Tiba-tiba muncul satu perasaan kurang senang. Oleh kerana mempercayai daya intuisi, saya menjeling ke arah cermin pandang belakang. Ada satu kereta import mencucuk rapat dari belakang.

Saya pun menambah kelajuan, kerana menyangka bahawa saya memandu terlalu perlahan. Semakin laju saya bawa, semakin rapat kereta itu mencucuk. Apa masalahnya? Padahal saya di lorong tengah. Jadi, sebagai pemandu berhemah, saya pun masuk ke lorong kiri yang kosong..

Setelah selamat di lorong kiri, saya memerhatikan kereta yang laju mencucuk tadi. Masih laju nampaknya. Di belakang kereta itu, saya perasan satu kelibat kereta kancil warna biru pekat. Wajah pemandunya cukup saya kenal. Dengan selamba, siku kanan terkeluar dan memetik abu rokok, berambut kerinting, Pokcik mencucuk kereta yang mencucuk saya tadi. Saya tersengih girang sambil tangan kanan menunjukkan isyarat ibu jari "bagus". Dendam dibalas tunai.

"Geram aku tengok mamat tu cucuk kereta kau sial. lorong tengah pulak tu"
Bicara Pokcik ketika kami makan nasi menghadap tv malam itu. Jangan main-main dengan solidariti kami. Haha...

Oh ya, Pokcik sudah ada blog sendiri akhirnya.. cuba klik sini..



1 ulasan:

usai_tribe berkata...

Barang siapa yang mencucuk hadi...
pasti mencucuk ia akan uzair dibelakangnya...
bagai menatang minyak yg penuh...
sampai sekarang aku xfhm knape bendahara tu ckp benda ni...
hahahahaha