"Kelepap!"
Saya selalu terdengar bunyi sebegitu dari meja sebelah kiri saya.
Meja sebelah saya selalunya diduduki oleh seorang Pengurus Projek 1. Saya agak curiga dengan bunyi itu.
"Kelepap!"
Setiap kali bunyi itu kedengaran, saya lihat tangan Pengurus Projek 1 berada berhampiran dengan kawasan pinggangnya.
"Kelepap!"
Saya segan untuk bertanya, bunyi apa itu? Biasalah, saya kan pemalu orangnya... Saya hanya usya guna kerlingan mata.
"Kelepap!"
Saya perhatikan betul-betul kali ini. Setelah sekian lama. Akhirnya terungkai segala persoalan...
Rupa-rupanya bunyi itu datang dari bekas telefon bimbit kulit bermagnet Pengurus Projek 1 yang disangkut di pinggangnya. Patutla...
Selama ini saya ingat dia main tarik tarik getah spender...
Sabtu, 31 Oktober 2009
Jumaat, 30 Oktober 2009
Pernahkah saya kawin dengan makcik anda? Bahagian 2
Saya terpaksa cabut awal dari pejabat petang itu.
Nak pergi Putrajaya sebab ada urusan dengan Tabung Haji. Biasalah... hardcore hardcore jugak. Akhirat kena jaga. Rukun Islam tu.
Pukul 2.57pm saya sudah mula memerhati kiri dan kanan. Memerhati keadaan keliling sama ada selamat atau tidak untuk saya cabut awal. Bukan saya sengaja mahu mengular. Tapi sebab pejabat urusan Tabung Haji yang hanya buka di waktu pejabat. Macam mana saya nak pergi tanpa ponteng? Salah siapa? Bila keadaan sudah tidak mencurigaka, saya mula bungkus barang dan cabut dengan gaya menyelinap. Terasa macam perisik handalan.
Ketika dalam perjalanan hendak ke tempat saya meletakkan Ben, saya bertembung dengan Pengurus Akaun pejabat saya.
Aduh, macam mana boleh ada Pengurus Akaun di tempat letak kereta ni? Tak pernah dibuat orang isi masa lapang dekat tempat letak kereta. Hobi baru ke?
"Eh, nak kemana?" Pengurus Akaun tanya.
Saya dah mula sengih-sengih nak selindung perasaan cuak.
"Nak pergi Tabung Haji" Selamba saya jawab. Tak berani nak menipu sebab Pengurus Akaun muka dia gaya orang alim.
"Oh.. Bos ada kat atas?" Dia tanya lagi.
"Ada, dia dalam bilik. macam sibuk je" Saya jawab mesra.
Fuh, nasib baik dia cepat naik atas nak jumpa Bos Besar.Saya terus tambah kelajuan jalan kaki nak pergi dekat Ben.
Dalam Ben, saya pasang CD lagu The Cure, '4:13 Dream'. Saja nak layan sambil memandu cermat bersendirian. Kalau bawak orang lain sekali, tak boleh dengar lagu macam ni. Nanti mereka pening.
Sampai sahaja di Anjung Putrajaya, mudah sahaja saya mencari tempat yang sesuai untuk meletak Ben.
Dalam hujan renyai-renyai, saya berjalan kelajuan biasa masuk ke dalam bangunan. Terasa seperti babak bergaya dalam drama. Kasut kulit basah sedikit pun tak mengapa.
Masuk dalam Tabung Haji, saya dengan cermat dan cekap mengisi borang. Pengisian terhenti seketika kerana saya terlupa nombor kad pengenalan Soraya. Nasib baik ada teknologi yang bernama telefon bimbit. Dengan pantas pesanan ringkas dihantar dan jawapan diterima.
Selesai mengisi borang, saya mencari tempat yang paling strategik dan selesa untuk saya duduk. Memang strategik betul. Mudah untuk saya mengusya gadis kaunter yang manis rupawan.
Berhampiran saya ada seorang gadis remaja dalam lingkungan 15-16 tahun sedang mengawasi adik kecilnya yang lasak memanjat-manjat kerusi. Ibu mereka sedang berurusan di kaunter.
Agak sernok melihat gelagat kanak-kanak yang lasak, kerana selalunya kanak-kanak lasak ini selalunya cerdik akal fikirannya. Teringat semasa saya masih kecil dahulu. Memang lasak Ya Tuhan.
Agaknya, gadis remaja itu sudah tak terkawal kelasakan adiknya. Lalu dipegang erat adiknya seraya berkata.
"Dah! duduk diam, nanti pakcik tu marah karang! baru tau!"
Sambil menunjuk ke arah saya.
Cilakak punya budak! Pakcik?
Esok saya rasa macam nak cukur janggut dan dah tak nak pakai baju gaya pejabat.
Nak pergi Putrajaya sebab ada urusan dengan Tabung Haji. Biasalah... hardcore hardcore jugak. Akhirat kena jaga. Rukun Islam tu.
Pukul 2.57pm saya sudah mula memerhati kiri dan kanan. Memerhati keadaan keliling sama ada selamat atau tidak untuk saya cabut awal. Bukan saya sengaja mahu mengular. Tapi sebab pejabat urusan Tabung Haji yang hanya buka di waktu pejabat. Macam mana saya nak pergi tanpa ponteng? Salah siapa? Bila keadaan sudah tidak mencurigaka, saya mula bungkus barang dan cabut dengan gaya menyelinap. Terasa macam perisik handalan.
Ketika dalam perjalanan hendak ke tempat saya meletakkan Ben, saya bertembung dengan Pengurus Akaun pejabat saya.
Aduh, macam mana boleh ada Pengurus Akaun di tempat letak kereta ni? Tak pernah dibuat orang isi masa lapang dekat tempat letak kereta. Hobi baru ke?
"Eh, nak kemana?" Pengurus Akaun tanya.
Saya dah mula sengih-sengih nak selindung perasaan cuak.
"Nak pergi Tabung Haji" Selamba saya jawab. Tak berani nak menipu sebab Pengurus Akaun muka dia gaya orang alim.
"Oh.. Bos ada kat atas?" Dia tanya lagi.
"Ada, dia dalam bilik. macam sibuk je" Saya jawab mesra.
Fuh, nasib baik dia cepat naik atas nak jumpa Bos Besar.Saya terus tambah kelajuan jalan kaki nak pergi dekat Ben.
Dalam Ben, saya pasang CD lagu The Cure, '4:13 Dream'. Saja nak layan sambil memandu cermat bersendirian. Kalau bawak orang lain sekali, tak boleh dengar lagu macam ni. Nanti mereka pening.
Sampai sahaja di Anjung Putrajaya, mudah sahaja saya mencari tempat yang sesuai untuk meletak Ben.
Dalam hujan renyai-renyai, saya berjalan kelajuan biasa masuk ke dalam bangunan. Terasa seperti babak bergaya dalam drama. Kasut kulit basah sedikit pun tak mengapa.
Masuk dalam Tabung Haji, saya dengan cermat dan cekap mengisi borang. Pengisian terhenti seketika kerana saya terlupa nombor kad pengenalan Soraya. Nasib baik ada teknologi yang bernama telefon bimbit. Dengan pantas pesanan ringkas dihantar dan jawapan diterima.
Selesai mengisi borang, saya mencari tempat yang paling strategik dan selesa untuk saya duduk. Memang strategik betul. Mudah untuk saya mengusya gadis kaunter yang manis rupawan.
Berhampiran saya ada seorang gadis remaja dalam lingkungan 15-16 tahun sedang mengawasi adik kecilnya yang lasak memanjat-manjat kerusi. Ibu mereka sedang berurusan di kaunter.
Agak sernok melihat gelagat kanak-kanak yang lasak, kerana selalunya kanak-kanak lasak ini selalunya cerdik akal fikirannya. Teringat semasa saya masih kecil dahulu. Memang lasak Ya Tuhan.
Agaknya, gadis remaja itu sudah tak terkawal kelasakan adiknya. Lalu dipegang erat adiknya seraya berkata.
"Dah! duduk diam, nanti pakcik tu marah karang! baru tau!"
Sambil menunjuk ke arah saya.
Cilakak punya budak! Pakcik?
Esok saya rasa macam nak cukur janggut dan dah tak nak pakai baju gaya pejabat.
Khamis, 29 Oktober 2009
Pernahkah saya kawin dengan makcik anda? Bahagian 1
Hari itu saya pulang agak awal dari tempat kerja. Sengaja saya pulang awal kerana malam itu saya sudah ada latihan kugiran. Jika saya lambat, nanti pemain drum saya marah. Kalau dia yang lambat tak mengapa.
Setelah selesai saya meletak Ben di tempat biasa, saya pun berjalan kaki menuju ke rumah. Agak jauh juga saya berjalan dan terpaksa menaiki tangga bukit, tapi saya tidak kisah kerana seronok memerhati alam sekitar dan menghirup udara petang. Boleh juga keluar peluh sedikit bagi menyesuaikan diri dengan gaya hidup eksekutif sihat.
Untuk sampai ke rumah saya, saya naik lif dan tekan butang nombor 14. Sampai sahaja tingkat 14, terdengar riuh kanak kanak bermain basikal di koridor. Saya tak marah. Biarlah kanak-kanak itu bermain di koridor. Dengan kadar jenayah melampau sekarang ini, kadangkala lebih elok biarkan kanak-kanak bermain di kawasan yang mudah untuk kita perhatikan.
Lagipun, memang elok kanak-kanak yang sedang menjalani tempoh pembesaran untuk terlibat dalam aktiviti-aktiviti sihat seperti bermain basikal dan berlumba lari. Otak mereka akan lebih cerdas dan badan mereka akan lebih sihat. Usah dibiarkan kanak-kanak terlalu manja di dalam bilik berhawa dingin bermain komputer dan permainan video. Silap-silap mereka akan menonton porno bersama kawan kawan sebaya. Ini lebih bahaya.
Sambil berjalan menuju pintu rumah, saya tersenyum melihat gelagat kanak-kanak itu bermain basikal di koridor. Memang seronok ketika masih kanak-kanak. Tak perlu nak fikir banyak. Yang penting bergembira.
Ketika saya membelok untuk membuka pintu pagar rumah, tiba tiba...
"Skreeeekkkk!!"
Bunyi brek kecemasan. Seorang kanak-kanak hampir melanggar saya dengan basikal.
Saya agak terkejut, lalu memandang kanak-kanak itu.
"Isyhhh.. Sibuk lah uncle ni!"
Kata kanak-kanak itu sebelum beredar.
Biadap punya budak! Tak lama lagi mesti jadi mat rempit hisap gam. Rasa nak hentak kepala budak itu ke dinding.
Kurang ajar panggil saya 'uncle'.
Rabu, 28 Oktober 2009
Secangkir neslo semanis wajah
Pagi ini, saya antara yang paling awal datang ke pejabat.
Saya mencecah kaki kanan masuk pintu pejabat pada jam 8.59. Waktu paling aman dalam suasana pejabat ini. Pekerja lain biasanya hanya masuk pada jam 9.15. Kelebihan syarikat ini adalah waktu kerjanya yang sangat mudah lentur. "Flexible" dalam bahasa Inggerisnya. Ada juga yang perangai suka masuk lepas pukul 10 dan yang paling mantap datang sejurus selepas waktu makan tengahari. Yang tak datang terus pun ada. Buat kerja dari rumah je. Bos besar tidak beberapa kisah dengan kadar waktu masuk pejabat. Asalkan kerja mereka siap dan pelanggan tidak mengadu domba.
Bila datang awal, saya tak perlu bergegas-gegas. Tak perlu berhenti dahulu di hadapan pintu mengatur pernafasan. Tak perlu lap peluh di dahi pakai lengan baju. Masuk pejabat pun sambil tersenyum dan mengucapkan selamat pagi.
Selalunya watak watak yang mesti ada awal dalam pejabat sebelum saya adalah seorang eksekutif pentadbiran, seorang setiausaha bos besar, dan seorang kakak pembancuh teh.
Saya nak duduk tempat yang biasa saya duduk. Tapi sejak saya asyik kerja luar, tempat saya itu sudah menjadi rebutan. Ramai juga yang berebut tempat tu. Mungkin kerana ada nilai nilai estetika. Makwe pejabat pun suka berebut tempat itu. Apa yang sedap sangat ntah? Dah la kalau duduk tempat tu, kena jadi tukang picit butang remote pintu setiap kali ada tetamu datang.
Pagi ini saya dah malas nak berebut, walaupun saya datang awal. Lagipun atas meja itu dah ada botol air makwe pejabat. Mungkin dia dah cop tempat tu dari petang semalam. Saya beralah, saya duduk tempat yang makwe pejabat selalu duduk pulak. berhadapan dengan tempat rebutan.
Duduk kejap, semakin ramai watak pejabat yang masuk. Tapi tak beberapa ramai. Sebab ramai yang pergi Johor dan Kedah. Minggu ini saya tak pergi Johor. Tak dapat la saya tidur hotel 4 bintang, bedal sarapan mewah dan usya gadis Singapura. Bos suruh saya tinggal jaga pejabat. Apa-apahal kena berinteraksi dengan dia guna internet.
Rutin pagi, seperti biasa mesti memeriksa e-mel kerja dan e-mel peribadi. Takut-takut ada kerja semalam yang tak perasan. Kemudian disusuli dengan memeriksa Facebook. Memang sebagai remaja urban akhir zaman, memeriksa Facebook tidak dapat dipisahkan dari gaya hidup. Selalunya kakak pembancuh teh akan datang dan bertanya saya "Hadi, nak minum air apa? Akak buatkan."
Saya selalunya menolak dengan baik sebab saya lebih puas dengan bancuhan tersendiri.
Sudah puas membalas komen komen peminat di Facebook, tekak mula terasa masam, ibarat perlu dibasahi.
Ketika bangun untuk meninjau bilik makan, atau bahasa Inggerisnya, "pantry", saya tak jadi pergi dan duduk balik. Sebab kakak pembancuh teh sedang sibuk bergosip dengan makwe pejabat di dalam bilik makan, sambil makan nasi lemak sambal sotong. Kuat betul bau sotong dia. Hampir gatal saya dibuatnya.
Setelah beberapa ketika, saya nampak mereka mula membasuh bibir. Itu menunjukkan sudah tamat waktu bergosip bertemankan nasi lemak sambal sotong. Saya pun mula melangkah ceria menuju ke bilik makan. Sambil sambil itu cuba bersilu lagu cari jodoh oleh Wali Band. Tapi tak beberapa nak keluar bunyi sebab bibir saya longgar.
Sambil membancuh, saya berbual dengan kakak pembancuh teh. Kakak pembancuh teh memang suka berbual tak kira orang. Asalkan manusia agaknya. Tak pernah pula saya lihat dia berbual dengan almari ataupun mesin fotokopi. Kalau dia mula berbual dengan mesin fotokopi, pasti saya akan menelefon majalah Mastika atau Variasari.
Akhirnya, saya mendapat secangkir neslo bancuhan sendiri yang utuh, saya kembali ke meja.
Dengan nisbah 1 neskape : 2 milo : 1 susu pekat,
Tanpa gula,
Air panas menggelegak,
Dengan aroma kopi arabica,
Terasa seperti sedang menghirup kopi di pinggir tebing Casablanca.
Terasa enak neslo hangat mencemar kedinginan suhu.
Diperhatikan oleh gadis Maghribi.
Yang manis tersenyum memecah renungan.
Senyuman ikhlas diselindungi furdah.
Owh... bukan gadis Maghribi berfurdah sebenarnya. Cuma makwe pejabat yang duduk dekat depan.
Nampak mata sahaja pasal mulut terhadang oleh penghadang. Atau dalam bahasa Inggerisnya "Partition".
Selasa, 22 September 2009
Isnin, 14 September 2009
Batal ke tidak?
Setelah kami antara ahli "The 3 Miskinteers" merayau mencari butang dan mengusya gadis di Jalan TAR, kami pun berbuka puasa di kompleks Maju Junction.
Agak mudah juga berbuka di sana kerana tidak terlalu sesak dan ada surau sementara yang luas di tingkat medan selera.
Setelah selesai berbuka, saya dan Iwan pun bergerak untuk solat maghrib. Nik kami tinggalkan dahulu untuk menjaga meja.
Kami terhenti di hadapan tandas yang telah dijadikan tempat khas mengambil wuduk.
Saya baru teringat yang saya belum lagi terkentut sejak solat Asar tadi. Maklumlah, solat asar pun dah dekat waktu Maghrib.
"Wan, aku rasa wuduk aku belum batal lagi la, aku solat dulu lah."
"Aku pun sama lah Di, aku rasa aku belum batal lagi. Aku nak pergi kumur-kumur lah."
Iwan terus masuk ke tandas, saya menghala ke ruang solat. Tiba-tiba langkah saya terhenti lagi, den berlari-lari anak ke arah iwan yang enak berkumur-kumur di sinki.
"Habis tu, tadi kita bayar duit nasik, kena tangan akak kaunter tu macam mana?"
Saya tanya Iwan.
"Haah kan? Yang kita beratur tergesel-gesel ngan orang pompuan lain tu macam mana?"
Iwan tanya saya balik.
Kami was-was... terus amik wuduk balik.
Rugi pulak tahan kentut.
Jumaat, 11 September 2009
Rabak di pagi ramadan
Pagi ini saya masuk pejabat dengan mata yang rabak.
Ini semua malam tadi punya pasal.
Lepas berbuka semalam, ketika umat lain sibuk menjalankan ibadat tarawih, saya sibuk berlatih muzik bersama ahli kugiran. Berdentum dentam kesunyian malam inu dek kerana muzik kami.
Saya tak sempat tunggu sampai habis latihan sebab sudah janji dengan beberapa kawan lain untuk balik Gombak sekejap. Nak amik samping untuk majlis buka puasa dekat hotel. Biasalah, sekali sekala nak melaram juga. Pukul 11.45 malam saya sudah cabut meninggalkan studio. Daus dah mula membebel cakap cakap belakang macam biasa. nasib baik ada Fahmie yang memahami.
Dah dekat pukul 1.00 am baru saya sampai rumah Gombak dan amik samping. Nasib baik Mak belum tidur. Ayah pun tengok bola dekat TV. Bola negara mana entah. Tak pernah saya tengok.
Nasib baik kami tak jadi singgah bazaria larut malam Danau Kota. Masing masing dah bula keluar bunyi-bunyi mengantuk.
Kami terus bergerak pulang ke Seri Kembangan sambil berfikir untuk singgah di mana untuk makan. Tiba-tiba pula ramai yang lapar. Saya pun mengada-ngada nak lapar padahal sudah hentam kaw-kaw di hotel tadi.
Sampai Seri Kembangan, kami makan di satu kedai tom yam. Pedas betul masakan di situ. Sangat menyelerakan.
Habis makan, kami pulang ke rumah masing-masing. Saya sampai rumah pada pukul 2.55am. Daus dah membebel sederhana. Lepas berak, saya tidur pukul 3.10am. Lama juga saya berak. Ini semua hotel punya pasal.
Pagi tadi saya terkejut sebab daus bukak pintu bilik saya sambil jerit.
"Kau nak pergi kerja pukul berapa ni? Dah 7.30 dah ni!"
Kata daus sambil sikat rambut. Saya kelam kabut tarik tuala masuk bilik air. Mata pun bukak tak sampai suku je.
Nasib baik pagi tadi saya dah janji nak pergi kerja dengan Iwan. Jadi, Iwan yang bawak Ben. Saya duduk sebelah dengan kepala mamai. Menyanyi pun dengan lirik yang berterabur.
Sampai pejabat, saya selamba bukak komputer sambil senyum-senyum nak hilangkan mengantuk. Tiba-tiba nampak kelibat Iwan depan pintu pejabat. Apakejadah dia singgah pejabat saya pagi-pagi buta? Pejabat dia tak best ke?
Sekali, saya tertinggal telefon dalam kereta rupanya. Terima kasih Iwan sebab rajin jalan kaki pergi pejabat saya hantar telefon.
Jam sudah menunjukkan pukul 9.30. Saya sudah semakin tak larat. Mata pun dah macam orang salah guna dadah. Saya nekad keluar pejabat nak pergi surau untuk menjalankan ibadat tidur sekejap.
Sekali, Kak Maznah pun sama keluar pejabat sekali dengan saya. Kak maznah nak pergi pejabat lain yang sama jalan dengan halatuju dengan saya. Saya pun berjalan sama dengan dia. Tapi saya buat-buat nak pergi tandas. Sambil berjalan, kami berborak. saya pun layan dia berborak sambil berfikir macam mana nak melencong turun ke surau tingkat bawah.
Nasib menyebelahi saya. Tandas tingkat saya sedang dicuci. Ada alasan nak melencong turun ke bawah. saya sudah terbayang kebahagiaan sejagat.
Masuk sahaja dalam surau, sekali ramai lah pulak manusia yang solat Duha. Saya hampir kecewa. Lalu, saya pun ambil wuduk, dan turut solat. Tapi saya solat Subuh. Pagi tadi sudah sah saya terlajak waktu Subuh.
Selesai solat, saya mula duduk berteleku dan berdoa...
Tiba-tiba saya terasa gelap dan sudah berada di alam lain. Alam apa?
20 minit kemudian, saya sudah masuk pejabat dengan tidak mengantuk :)
Langgan:
Catatan (Atom)
