Rabu, 20 Mei 2009

Kisah temuduga di kota

Azhar, seorang kawan lama saya sudah merekomen nama saya untuk bekerja di tempat dia kerja sekarang. Oleh kerana saya masih dalam status penganggur tegar saya setuju mencuba nasib. Gaji yang ditawarkan turut mengelabui mata saya. Gaji dua bulan sahaja sudah cukup untuk membeli sebuah kereta kancil. Tapi beli dari Amir.

Sampai sahaja di pejabatnya, saya terkenang kembali ketika saya masih belum bersara dari dunia anarkis. Pejabatnya terletak di tingkat 13 bangunan yang sama ketika saya dan Apis Kadak tengok gig RAMBO lima tahun yang lalu. Tahun 2004. Antara gig yang terbaik pernah saya hadiri.

Masuk sahaja ke pejabat, saya kena buka kasut. Nasib baik saya tak pakai stokin yang berwarna sebelah lain. Pagi itu saya nyaris memakai stokin sebelah lain kerana kelam kabut mencari stokin. Saya syak Halim mencuri stokin saya sejak beliau sudah dapat kerja.

Masuk sahaja, saya disambut oleh seorang gadis penyambut tetamu yang manis. Suasana sejuk pejabat menjadi lebih sejuk kerana hati saya pun menyejuk akibat sejuk mata memandang gadis itu. Saya diminta mengisi dahulu borang.

Alamak! saya terlupa membawa pen. Nasibbaik gadis penyambut tetamu itu memberi saya pinjam pen dia. Saya pun cepat-cepat isi borang sambil duduk meninjau keadaan dalam pejabat.

Setelah menanti beberapa minit, saya dipanggil masuk ke bilik mesyuarat intuk ditemuduga. Bos besar dan bos separuh besar sudah bersedia menanti untuk menemuduga saya. Bos besar, seorang lelaki, muka kerek dan garang. Bos separuh besar, perempuan muka tak garang. Saya syak mereka suami isteri.

"Ok tell me about yourself. Apa yang you boleh buat?" Maka sesi temuduga bermula.

"Pang.. pung.. pang.. pung.. kelebam.. kelebum.. tebaboo..." Berbuih mulut saya.

"Awak tau kan, awak dipanggil untuk jawatan programmer?" Bos besar tanya.

"Tau." Saya jawab ringkas dan padat.

"Tapi awak sikit pun tak tunjuk prove yang awak ni handal programming? Tak ada pun ciri-ciri yang menunjukkan awak betul-betul minat nak jadi programmer kat sini." Bos besar cakap lagi.

"Err.. err.. " Saya sengih.

"From what that I can see, saya rasa awak lebih sesuai jadi manager. Tapi kami belum nak tambah manager sekarang. Kami nak advance hardcore programmer" Bos tu cakap sambil tak sengih langsung.

"Err.. err.. " Saya sengih lagi.

"Saya panggil awak, sebab Azhar rekomen nama awak. Dia kata awak ni memang hebat dalam bab-bab programming. Sekarang macam mana?" Bos besar masih bercakap.

"Dulu saya memang hebat. Tapi 4 tahun dahulu. Sekarang saya dah minat lain." saya jawab selamba. Dah nampak sangat saya malas nak kerja situ dah.

"Sekarang awak terus terang dengan saya, awak minat ke tak nak jadi programmer? Advance tau, bukan main main macam trainee." Boss besar tanya serius.

Dalam sekilas itu, sempat saya terbayang detik-detik pahit saya menyiapkan projek akhir tahun. Saya menangis dalam hati bila terkenangkan kebencian saya pada pengaturcaraan. Saya juga terbayang kerja Azhar yang tak tentu masa kadang-kadang sampai malam. Hujung minggu juga adakalanya kena kerja. Mana sesuai dengan jiwa saya. Helang mana boleh terikat beb!

"Mintak maaf encik, saya rasa saya memang tak minat. Terima kasih"

Saya jawab ikhlas.

"Saya memang dah menyampah dengan coding-coding nih!"

Saya sambung dalam hati.

Tamat sahaja sesi temuduga, saya terus cabut tali leher, naik bas pergi Kuala Lumpur. Earfon dah cucuk dalam telinga, kali ni saya dengar lagu Weezer.

Saya turun bas betul-betul depan pejabat Paan KHTH. Ingat nak telefon dia ajak makan tengahari. Tapi saya lupa yang saya dah tak ada kredit. Jadi, saya berjalan kaki sorang-sorang sampai ke Maju Junction, saya beli air oren botol besar dalam Giant.

Oren Giant sekarang dah tak sedap.

Huh! Oh ye, saya baru teringat... Saya terlupa nak pulangkan pen gadis penyambut tetamu itu.. hehehe


3 ulasan:

Krazer berkata...

tabik! berani ko menjawab dengan bos besar tu, aku pun tak berani nak ckp camtuh.. ^^

Rizdiahk Nahraf berkata...

tabik oooooooo tabikkkkkkkkkkkkkk..bob, ayuh kita jadi peneroka jalanan.aku tak minat kat engineering juga..hahaha

a p e x berkata...

selamber je kau reject bos tu bob...
bukan die yg reject kau...
hahha