Isnin, 8 September 2008

diskriminasi kursus?


Saya memang selalu terasa hati akibat dari kursus IT yang saya ambil di Uniten. Kami selalunya terpinggir dan dianggap sebagai picisan.


Apabila orang bertanya, "Belajar mana?"
Saya jawab, "Uniten"
Pasti dibalas laju dengan "Oh, engineering ye..."


Apabila saya pergi ke karnival kerjaya di Uniten, ramai akan mula menarik saya supaya menghulurkan resume saya kepada mereka. Ramai akan memanggil-manggil saya merapati kaunter mereka. Apabila saya yang pemalas ini menggerakkan tubuh merapati mereka, kebanyakan antara mereka akan menceritakan peluang-peluang kerjaya yang menjanjikan pendapatan lumayan sesuai untuk bermewah-mewah. Kesemuanya manis mulut ibarat gula cair yang likat berkilat.

"You ambil apa? Meche? Electrical? Power?"

"IT"

"Oh, company kami pun ada juga peluang untuk orang IT macam you..."

Jawapan di atas selalunya diikuti dengan percubaan insan tersebut mencari-cari dalam katalognya, apakah masih wujud peluang untuk orang IT di syarikat mereka. Segala kemanisan tadi mulai hilang ibarat hanyut dilanda badai. Sudahlah, saya pun tak hingin bekerja dan memperhambakan diri dengan syarikat-syarikat besar seperti kalian.

Bangunan kami juga terletak terasing dari kompleks-kompleks lain di universiti ini. Tak kisah sangatlah, tempat baru lagipun. Tapi, tempat kami paling tidak sesuai untuk saya bersosial dan menghabiskan masa lapang... hahahahahaha! Beruntung buat kolej kujuruteraan kerana mereka ada medan selera yang lapang dan meriah.

Paling merimaskan saya, borang penilaian seperti gambar di atas... adoih, saya dah nak tamat beajar ni! mana ruang untuk COIT? kami menumpang ke hapa? ahahahahaha!

2 ulasan:

K.I.T.A berkata...

Bukan It jer terpinggir..
civil pun same..
kiteorang terpakse cite yang uniten
nie de civil..

Rizdiahk Nahraf berkata...

Bukan IT saja yang terpinggir, saya yang amik pengajian sastera terasa lebih terpinggir, orang selalu tanya ada ke pengajian sastera di Uniten?
.
.
.
Saya pasti terasa bila orang tanya begitu