Isnin, 1 September 2008

Selamat bertemu kembali ya Ramadhan!




Ramadhan datang lagi! Alhamdulillah, saya masih bernyawa dan berkesempatan untuk bertemu dengan bulan seribu bulan, penghulu segala bulan. Malam semalam, saya sempat bertarawih di Masjid Simpang Tiga (Jami'ul Shariff) bersama adik saya Hakim. Sudah agak lama saya tidak bertarawih di sana kerana selalunya saya hanya mewakilkan ayah saya bertarawih di surau Jalan Sepakat. Masjid ini memang ada nilai sentimental value kepada saya. Maklumlah, di sinilah saya banyak menghabiskan masa ketika masih kanak-kanak belum baligh. Selesai tarawih dan witir, saya tidak melepaskan peluang untuk minum bersama jemaah-jemaah lain di dewan makan. Ternyata lebih ramai jemaah yang kenal Hakim dan tidak kenal saya. Nampak sangat saya sudah terlalu lama tidak bergaul dengan jemaah-jemaah Kampung Simpang Tiga, tidak seperti adik saya Hakim





Ramadhan itu sendiri memang sentiasa memberikan sentimental value kepada saya. Selalunya banyak benda yang tidak terjangka akan berlaku kepada saya dalam bulan Ramadhan. Ramadhan juga selalunya menjadi tempoh untuk titik perubahan kepada diri saya. Setiap kali menempuh Ramadhan, mesti ada perubahan yang berlaku dengan diri saya. Tidak kira kecil atau besar, tidak kira mental atau fizikal, tidak kira jasmani atau rohani. Entah apa agaknya perubahan yang kali ini... Saya hanya menunggu, melihat dan menerima.


Saya juga seronok kerana kali ini kami sekeluarga sempat bersahur bersama-sama semua adik beradik.. Halim yang super pemalas itu pun bangun untuk bersahur. Kami berderet 4 beradik makan sebaris atas kerusi menghadap televisyen. Mak dan ayah di meja makan, sudah tidak hirau dengan karenah kami yang degil-degil belaka. 4 orang? mana lagi seorang? Oh tidak rupanya, Adibah masih ada di Kelantan... Hemm.. masih belum cukup kuota rupa-rupanya. Mungkin menjelang Syawal nanti barulah dapat kami bersahur bersama-sama.

Agak malang kerana saya tidak sempat berbuka puasa di rumah hari ini kerana ada kerja yang menimbun menanti di Uniten. Saya hanya berbuka puasa dengan Ammzar.

Walau apa pun, saya berdoa dan berharap agar Ramadhan kali ini penuh makna dan keberkatan. Ramadhan kali ini juga terlalu hampir dengan takuk perubahan umur saya. Semoga Ramadhan kali ini menjadikan saya lebih elok dari dahulu... Amin Ya Rabbul Alamin...

Selamat bersahur!






1 ulasan:

Miss Teru berkata...

selamat berpuasa dan selamat bersahur :)