Isnin, 19 Januari 2009

RM 180 - RM 200 - RM 10

Hari Ahad saya meneman Soraya di Low Yat untuk mengenalpasti apa sebenarnya masalah pemacu DVD laptop kesayangannya. Saya walaupun pernah bekerja sebagai juruteknik komputer, akan tetapi agak takut untuk menggodek hardware laptop. Nanti kalau rosak, saya juga yang susah. Ibarat tikus membaiki labu.

Di Low Yat, saya hanya akan masuk dan bertanya di keda-kedai yang saya percayai sahaja. Sagak teliti dan memilih dalam hal-hal yang melibatkan duit dan teknologi.

Kedai yang pertama, saya dilayan oleh lelaki yang mungkin datang dari Bangladesh.

"Tukar DVD, RM 180"

"Original ke?"

"Sama saja.. semua bole masuk"

Saya tak yakin langsung. Mengheret Soraya ke kedai kedua. Sebuah kedai yang agak terkenal dalam bidan pembaikpulihan komputer.

Sampai di sana, agak ramai pelanggan yang sedang menanti servis. Saya juga cuba mencelah masuk dan mencari pembantu kedai yang tidak sibuk.

Saya agak dia adalah orang Nepal kerana sepatah haram saya cakap, dia tak faham. Bahasa Melayu tak faham, Bahasa Inggeris lagi la tunggang terbalik jadinya. Akan tetapi, pembantu kedai itu masih menyimpan niat murni untuk membantu.

Dia membawa saya ke ruang lain untuk bertemu dengan kawannya yang lebih pakar.

Sekali pandang, dan mendengar gaya percakapan, saya sudah tahu dia dari Burma. Kerana saya pernah berkawan dengan orang Burma.

"this might be the motherboard" Agak pekat pelat Burmanya.

"how much to repair the motherboard?"

"RM 200"

"Are you sure it is the motherboard?" Saya bertanya dengan sangsi.

"Don't worry, I'll try to change the DVD first, if not OK, I'll change the motherboard"

"Ok, I'll come back later"

Saya mengambil semula laptop itu dan mencari lagi kedai yang sesuai.

Naik ke tingkat atas, kelihatan ada lagi beberapa kedai yang menawarkan perkhidmatan membaiki laptop.

Di hadapan mata, ada dua kedai. Saya bertanya Soraya, tuan empunya laptop.

"Nak yang mana? kiri ke kanan?"

"Yang kanan, muka macam tak reti. Yang kiri, muka macam penipu"

Jawapan yang meyakinkan saya untuk mencari kedai lain pula.

Baru sahaja beberapa langkah berundur, saya terpaling ke sebuah kedai kecil. Pekerja di situ mempunyai wajah yang agak meyakinkan.

"Bang, nak beli laptop ke?"

"Tak, sini boleh repair laptop tak?"

"Boleh je, masuk la, kita cek dulu"

Tak sampai 10 minit, masalah sebenar telah dikenalpasti. Bukan masalah besar pun, cuma ada penahan skru yang longgar. Dengan mudahnya abang itu perbetulkan dan siap.

"berapa ringgit bang?"

"RM 10 je... "

Baru lah saya tahu bagaimana nak menggodek DVD dalam laptop. Menyesal saya tak belajar sendiri. Tapi takpe, kali ni saya dah tahu. Lepas ni tak payah hantar kedai lagi. Nyaris-nyaris hilang RM 200.

Ini membuatkan saya teringat sepotong lagu dari Marjinal, "Belajar Sama Sama"

" Semua orang itu guru, alam maya sekolahku "

Oh ya, Hari ini itu saya bertekad akan cari dan beli album Marjinal!.

Setelah selesai membayar RM 10, kami pun pergi ke tingkat atas, kerana setiap kali Soraya datang di situ, dia pasti mahu menikmati tauhu fa di tingkat atas... :)



Tiada ulasan: