Khamis, 21 Mei 2009

Kisah temuduga di pinggir kota pula

Petang itu, setelah pulang dari temuduga yang saya tak minat, saya bantai tidur lepas solat Zuhur.

Baik punya nyenyak, tiba-tiba satu panggilan masuk.

Setelah membetulkan nada suara, saya pun mengankat telefon. Saya buat-buat macam saya tak tidur. Tapi saya memang masih mamai.

Oh, saya ada lagi satu temuduga di sebuah institusi pengajian tinggi swasta. Pukul sepuluh, hari esok.

Jadi, Pagi tadi, awal-awal lagi saya dah bangun dan menggosok baju. Seluar pula saya pakai sahaja seluar semalam. Saya hanya ada sehelai seluar slack. Maklumlah, remaja liar. Sudah siap semua, saya pun pergi lah ke tempat yang dijanjikan.

Sampai sahaja, dengan muka bangga, saya masuk ke kawasan IPTS itu. Banyak juga gadis-gadis manis berkeliaran di sekeliling kawasan. Sambil berjalan, mata saya kejap-kejap curi-curi jeling dekat diorang. Saya sengaja jalan tahan nafas konon-konon biar perut nampak kecik sikit. Berjalan begitu terkawal sehinggalah saya masuk ke ruang lobi utama.

Saya pergi ke kaunter penyambut tetamu dan memberi salam. Wah, gadis penyambut tetamu juga begitu comel. Saya kawal nada suara supaya kedengaran berketerampilan.

"Saya Hadi, saya ada interview hari ini.." Saya memberitahu.

"Oh, Interview department apa ya?" Gadis itu menjawab sopan. Saya sambung senyum.

"IT department." Saya jawab sopan juga.

"Nanti kejap ye, dah isi borang?" Dia menghulurkan borang.

"Belum." Saya angkat kening sikit. Macam ada gaya berfikir. Baru lah nampak bijak sedikit.

"Encik Hadi isi borang dulu, dekat meja sana, nanti saya panggil" Gadis itu siap bagi pen sekali. Kali ini juga saya terlupa bawa pen. Gadis itu terus mengangkat gagang telefon dan membuat panggilan. Mungkin menelefon Pengurus Sumber Manusia.

Saya pun duduk kemas, dan mengisi borang.

Baru sahaja saya mahu menulis nama, tiba-tiba gadis itu memanggil saya.

"Encik Hadi..." Sungguh lembut suaranya.

Saya pun tangkas berdiri dan pergi ke kaunter semula. Gadis itu menghulurkan telefon kepada saya.

Saya pun mengangkat telefon itu.

"Ini Hadi ya?" Suara berbunyi.

"Ya saya." Saya jawab tegas, tapi sopan.

"Encik Hadi, sesi interview Encik Hadi hari esok la, jam 10 pagi."

"Ayo!" Saya terbuat bunyi komedi.

Saya bagi balik telefon dekat gadis itu, cabut tali leher, dan berlari balik rumah.

Malu beb, malu. Rugi pula tu. Saya telah rugi waktu tidur di pagi hari.

Sampai rumah, saya terus makan nasi sambil menelefon Jang Nara mengadu nasib.

Pengajaran: Lain kali pastikan anda cukup sedar untuk menjawab telefon.

Tiada ulasan: