Jumaat, 8 Januari 2010

Kronologi hiburan bunyi-bunyian dalam Ben

Ketika majlis penyerahan kuasa Ben ke tangan saya, saya dapat Ben dalam keadaan yang agak sunyi. Radionya boleh hidup, tapi hanya mengeluarkan bunyi yang seakan-akan cuba berinteraksi dengan makhluk asing dalam filem hollywood.

Untuk memecah kesunyian dan mengelak dari berinteraksi dengan makhluk asing, saya menyanyi sendiri. pelbagai lagu yang saya nyanyikan dengan lirik yang berterabur dan pelbagai rentak. Nak bersiul, saya tak reti. Alhamdulillah saya tak reti bersiul. Kalau tidak, saya juga mungkin menjadi pemangkin dalam kemarakan api neraka. Masa saya sekolah rendah dahulu, ustazah ada cakap bersiul itu amalan iblis, dan setiap siulan akan menyemarakkan api neraka.

Setelah saya semakin bijak, saya menggunakan telefon bimbit saya untuk memutarkan lagu. Nasib baik telefon bimbit saya ada pembesar suara yang hebat dan lagu dalamnya bersepah-sepah. Hilang sedikit kesunyian. Dengan telefon diletakkan di atas papan pemuka, dan dipasang kuat-kuat. Boleh lah, daripada dengar bunyi ekzos sahaja. Bunyi ekzos dah lah majam enjin kapal terbang. akan tetapi, bateri telefon bimbit saya akan cepat habis.

Saya semakin bertuah, apabila saya bangun pagi di suatu tengahari yang terik, Ayah bawa Ben pergi mana entah, saya pun tak beberapa periksa. Bila Ayah pulang, tahu tahu Ben sudah ada bunyi. Ben sudah dilengkapi dengan radio yang juga boleh main CD. Memang seronok tak terkata. Setiap kali pergi pasaraya atau pasar malam, mesti beli CD lagu yang murah-murah. Macam tak percaya ada jual CD lagu Radiohead dengan The Cure RM 1.00 sekeping. Tapi album yang merepek lah. Tak sampai sebulan, saya sudah ada koleksi 20 keping CD.

Setelah bosan dengan hanya radio dan putaran lagu dari CD, saya mula rindu pada koleksi-koleksi MP3 saya. Lalu, hasil ketekunan saya menyimpan wang, saya berjaya membeli sebuah modulator FM pemain MP3 yang paling murah di pasaran! Wah!




Saya beli juga sebuah pemacu kilat berkapasiti 2 gig bagi dipenuhkan dengan pelbagai lagu kesukaan saya.

Dari Malaysia ada Search, Wings, BPR, Amy Mastura, Butterfingers, Senario, Raihan, Salih Yaakob, M.Nasir, Sicksiderz, Zainal Abidin dan pelbagai lagi.

Dari Indonesia antaranya ada Dewa19, Gigi, Opick, Padi, Marjinal, Ari Wibowo, Ari Lasso, Meggy Z, Nike Ardilla, Kuburan, Agnes Monica, Amigos, dan tidak ketinggalan Ebet G Ade.

Dari negara orang putih pula ada wakil dari Weezer, The Cure, Radiohead, Silverstein, Bullet For My Valentine, The Misfits, Fall Out Boy, Tupac, Comeback Kids, From Autumn To Ashes, dan ada lagi banyak yang tak pernah dengar di radio Malaysia. Memang berterabur selera saya jika cerita bab muzik kan?

Memang syok betul apabila sambil memecut, sembil berduet dengan Ben menyanyi lagu Derap Komando kuat kuat dengan tangan mengetuk stereng macam ketuk drum.... Perghh!

3 ulasan:

ssc berkata...

ko nih, dah besar pun still anak manja tol. aku punya radio, aku hantar pasang sendiri tau. (tapi ayah aku sponsor la) Hahah

Jorji berkata...

pikup gua la,kalau berani!

abdul hadi berkata...

eleh so, aku tak mintak la.. tau tau dah siap.

J, amacam? jom racing sambil ngeteh! jangan bawak anak.. hahaha