Selasa, 6 April 2010

Sukarela terjebak dengan budak budak

Sudah lama saya tidak terjebak dalam produksi teater.

Beberapa hari yang lalu, kenalan teater saya, Yusrika mempelawa saya membantu dan turut serta dalam produksi teater Rakan Muda beliau.

Saya sebagai peminat seni, tak berfikir panjang. Jadi terus setuju, walaupun program Rakan Muda. Sudah nama pun Rakan Muda, dah tentu yang masuk semua budak-budak sekolah lagi.

Saya diminta untuk membantu mereka menghayati muzik mereka sendiri. Jadi, pada hari Ahad lepas, saya menjebakkan diri bersama mereka.

Pada mulanya, saya hanya diam dan memerhatikan mereka sambil raut wajah serius membaca akhbar lama. Saya tidak banyak cakap kerana Yusrika sudah menjemput seorang aktivis teater, Eddy membantu beliau dalam aspek lakonan. Saya tak mahu masuk campur sangat.

Semakin lama, saya menghampiri pelakon-pelakon itu seorang demi seorang. Saya bercakap dengan nada selesa, supaya mereka selesa bersama saya. Terasa janggal mereka memanggil saya Abang. Tapi, apakan daya, mereka baru berumur rata-rata 16 tahun.

Gila beza umur! lebih 11 tahun!

Kira ok lah mereka tak panggil saya Pakcik. Kalau mereka panggil saya Pakcik, sia-sia kena pelempang. Budak sekolah, tak budak sekolah. Peduli apa.

Memang apa yang saya saksikan, mereka tidak menjiwai lagu mereka sendiri. Lagu mereka sedap juga sebenarnya. Jadi tak apa, saya akan ikhtiarkan apa yang termampu untuk membantu mereka. Seronok juga melihat remaja-remaja berbakat dan minat seni ini.

Sebelum saya pulang mereka salam saya cium tangan. Bertambah lagi rasa janggal dalam diri. Saya harap mereka akan terus minat seni. Jangan hisap dadah dan buang anak ok!

3 ulasan:

bob ufrow berkata...

thanx bro coz tules psl ktowg....

Jorji berkata...

bob dengan budak sekolah..bahaya ni. :P

ssc berkata...

diorg tak mintak duit raya ke ABANG hadi? Hhahahhahah.

cium tgn takpe ar. jgn cium len plak weh. bdk bwh umur. sia2 ko kena sebat.