Rabu, 24 Februari 2010

Bina badan gaya bumiputra

Muhammad Najib

woit...

4:00pmAbdul

oi oi

4:00pmMuhammad Najib

bila nak lepak2 nie...

4:00pmAbdul

hahaha!

weekend ni ok je

4:00pmMuhammad Najib

aku nak tunjuk badan aku yg lagi sasa dari roslan ni..

4:00pmAbdul

cilake

dah berapa lama masuk gym?

4:00pmMuhammad Najib

ahahhaha.. nak masuk 3 bulan baru....

4:01pmAbdul

cis!

aku baru satu hari

hari ni nak pergi lagi

4:01pmMuhammad Najib

haaa.. bagus2..

4:01pmAbdul

harap2 ada perubahan sabtu ni

4:01pmMuhammad Najib

hari ahad ikut aku dgn man... mau?

aku dgn man tiap2 ahad.. tapi ahad ni aku tarak aa..

4:02pmAbdul

ahad xleh

4:02pmMuhammad Najib

betul beb.. kau menten..senang gila nak kurus..

4:02pmAbdul

sebab isnin keje

4:02pmMuhammad Najib

kechoh...

4:02pmAbdul

ko angkat besi ke?

ada instructor?

4:02pmMuhammad Najib

asalnya adik ipar aku instructor..

skrg wa laa instructor..wakakka

4:03pmAbdul

cilake!

pakai orang dalam

dasar usahawan bumiputra

4:03pmMuhammad Najib

hahahah..

pakai org dalam pe benda kau ni..?

gym bayar 4 ringgit pun nak pakai org dlm ker..

4:04pmAbdul

hahahahah

berapa jam sehari?

4:05pmMuhammad Najib

selang sehari laa bang...

kene kasi rest tisu-tisu otot..

4:05pmAbdul

ye la..

4:06pmMuhammad Najib

3 jam satu sessi dah memadai..

4:06pmAbdul

sekali main berapa jam?

owhh

lama tu beb

patut la sasa

hahahahah

4:06pmMuhammad Najib

hahahah... 3 jam campur rehat sejam....

waaakakak

4:06pmAbdul

lepas ni boleh buat group

"lelaki sasa badan kuat"

4:06pmMuhammad Najib

4 ringgit tu dari pagi smpai mlm pun valid dengan harga tu..

impresssion..

4:06pmAbdul

mana ni?

4:07pmMuhammad Najib

kat wangsa maju..

gym rakyat...

wakakaka

4:08pmAbdul

perghh! pergi jalan kaki laa baru kaki ketul ketul'

4:08pmMuhammad Najib

ahhahaha..

mcm syial..

4:08pmAbdul

ok la.. aku cuba ahad ni. pukul berapa?

4:08pmMuhammad Najib

aloh kau nie..

kan aku ckp, ahad nie aku takdek..

4:08pmAbdul

oh ye ke?

4:09pmMuhammad Najib

tapi kau gi aa dgn man...

ajak aa dia..

4:09pmAbdul

nampaknya, selain bina badan, aku kena bina otak jugak

ingatan makin pudar ni

bahaya

4:09pmMuhammad Najib

ahhahaha..

acah je di.. mana datang badan ketul2 aku ni...

**** ketul2 boleh laa..

4:10pmAbdul

lepas ni lepak mamak kena pakai baju sendad paras dada je.

perut kasi nampak

4:10pmMuhammad Najib

ahahhaha...

4:10pmAbdul

order air sambil tunjuk muscle

4:11pmMuhammad Najib

tapi betoi di.. aku intensif sebulan turun byk aku di..

stakat berat badan aa turun...

nak ketul tu masuk bulan 3 baru aa nampak siket2...

4:11pmAbdul

saiz seluar boleh kasi turun tak?

susah la nak carik seluar celoreng askar saiz 48

4:12pmMuhammad Najib

series boleh turun di.. aku tali pinggang berapa kali potong pangkal dah.. seluar dah mcm mat rempit dah dok jerut...

4:12pmAbdul

perghh!

4:12pmMuhammad Najib

kalau kau makan jaga.. lebih dari 21 hari.. insyallah...

4:12pmAbdul

lepas ni pegi keje pakai seluar skinny

4:13pmMuhammad Najib

pastu kau carik 2 org bawah kau.. kau dapat point lagi..

upline aku skrg dah pakai seluar...beeelaaalaaang..

4:13pmAbdul

weh celaka apa downline?

hahahaha

4:13pmMuhammad Najib

wargh wargh wargh..

standard aa semua MLM skrg..

ingat senang ke nak kurus tak masuk MLM.. wakakakka

4:14pmAbdul

ok ok.. duit muka berapa?


Khamis, 4 Februari 2010

Kenapa saya sibuk sekarang? Sebab 3

Di waktu malam saya sibuk berkarya. He he he...

Proses akhir menyiapkan "single" terbaru Emosa Pendosa - "Murderous Memories"







Nantikan kelahirannya! Aummm!

Rabu, 3 Februari 2010

Kenapa saya sibuk sekarang? Sebab 2


Siang hari saya sibuk siapkan kerja. Memang saya tengah banyak kerja. Siapa nak tolong siapkan? Jom. Tapi cuma dapat ganjaran pahala. Cukup tak?

Jumaat, 29 Januari 2010

Pengembaraan ke Selatan Asia (Bahagian 5) - Nasi Padang dan Kejutan Budaya


Dengan perut yang kenyang, kami berempat mula bergerak gaya agak malas menuju ke kawasan Kampung Glam kembali. Kami hendak membeli-belah buat cenderahati.


Jam sudah hampir pukul 6.00. Suasana agak mendung. Mungkin hendak hujan. Kami bertebaran sekitar kedai-kedai di hadapan Masjid Sultan.

Banyak juga benda yang tak ada di Malaysia ada di sini. Barang-barangnya juga agak murah jika mahu dibandingkan dengan Malaysia secara jujurnya. Sedang asyik melihat barang, hujan pun mula turun renyai-renyai. Nik merayau entah ke mana. Cicak dan Mat aris berborak dengan orang-orang Melayu di sana. Orang Melayu di Kampung Glam memang ramah dan mesra. Tak macam di kawasan bandar.



Saya setelah selesai membeli barang, hanya duduk di kaki lima menikmati suasana petang yang nyaman dan indah. Terasa enak juga berehat seperti itu. Suasana aman menyentuh naluri saya. Andai saya ada pen dan kertas, sudah pasti saya akan menulis sekajang puisi. Oh, saya bukan sekadar tiada pen dan kertas. Bakat pun tak ada. Ada hati nak tulis puisi.

Puas melepak, hari pun hampir gelap.

"Weh, brader tu tadi kata kalau nak syok shopping pergi Orchard Road!" Cicak memberi idea.

Kami bukannya nak membeli-belah sangat. Tapi, sebab kami kaki merayau, kami pun setuju untuk mula bergerak dengan niat untuk merayau di Orchard Road.

Kami mengambil MRT ke Orchard Road. Untuk mengambil MRT, kami menggunakan kepakaran kami sebagai rakyat Malaysia untuk berebut masuk. Tapi kepakaran itu tidak berguna sangat di sini. Sebab ruang tren memang tak pernah sendat. Sentiasa mencukupi.



Stesyen Orchard Road betul betul membuatkan kami terasa berada di negara asing. Stesyen bertingkat-tingkat dan eskalatornya yang laju. Kagum... Ya, kami kagum.

Keluar dari tren, kami terus masuk ke satu kompleks membeli-belah. Memang terdapat pelbagai jenama asing dipasarkan di sana. Ada jualan murah bersempena tahun baru. Tapi, kami masih tidak berminat. Kami hanya mencuci mata dan mengusya gadis-gadis.

Setelah letih berpusing-pusing, kami pun mencari jalan untuk keluar dari bangunan. Nak tengok suasana luar gamaknya. Sudah bosan dengan barang-barang dagangan. Nak cari jalan keluar pun susah. Hampir sesat. Sehinggakan kami termasuk ke satu kawasan medan selera.

"Weh, kat situ gerai nasi padang lah!" Mat aris kagum sambil tangan tunjuk-tunjuk.

Oh, ada juga gerai nasi padang di kompleks besar seperti itu. Terasa seperti berada di KLCC. Tapi memang celaka, sebelah gerai itu ada baik punya separuh ekor anak babi panggang tergantung. Masih kekal bentuk muka, hidung, mulut, telinga dan kaki. Terkesima kami di situ. Pertama kali kami nampak anak babi panggang masih berbentuk di kompleks membeli-belah. Apatah lagi Mat Aris. Dia nyaris muntah.

Cepat-cepat kami keluar dari situ mencari ketenangan. Ya, suasana malam di Singapura. Cuaca tak banyak berbeza.

Jumlah lambakan manusia juga sama jika mahu dibandingkan denga kawasan. Bukit Bintang. Cuma mereka lebih ramai keluar bersama keluarga dan anak-anak. Tidak seperti di Malaysia yang ada geng budak sekolah rendah berjalan bersama-sama atau naik basikal. Tidak kelihatan juga budak-budak bercelak, stokin belang, rambut senget, pakai sayap palsu konon konon ghotic.

Di tepi-tepi jalan ada banyak perhiasan sempena perayaan Krismas yang masih ada. Ramai yang mengambil kesempatan mengambil gambar keluarga bersama patung-patung perhiasan itu. Entah mengapa, saya terasa seperti berada di Genting Highland. Cuma bezanya cuaca panas dan kami berpeluh.


Bangunan di sekitar itu besar-besar dan mewah-mewah belaka. Kami berempat terasa kerdil. Kami terus berjalan di tepi-tepi bangunan. Kemudian kami mencari jalan untuk ke kompleks seberang jalan. Nak melintas kami tak berani. Takut kena saman. Akhirnya kami ikut satu lorong yang tak beberapa canggih.

Jam sudah hampir pukul 9.00 malam. Kami merayau di komplek seberang yang tidak semewah kompleks yang kami pergi masa mula-mula tadi. Saya sempat sambar sehelai kemeja t berkolar. Memang agak bergaya. Saya beli juga sebotol air bikarbonat yang tak pernah saya nampak di Malaysia. Saya yakin halal sebab saya sudah baca isi kandungannya.

Oleh kerana kami tidak mahu sambung merayau di Singapura lagi, lalu kami pun pergi menukar kembali duit Singapura kami ke duit Malaysia. Terasa kaya kembali. Kami terus bergerak meninggalkan kompleks itu. Kami ambil MRT untuk ke Woodlands. Walaupun kaki kami lenguh nak mampus, tapi kami tetap berdiri untuk menikmati pemandangan malam di Singapura.

Bersambung... (agak sibuk sekarang hehehe...)

Jumaat, 22 Januari 2010

Jumaat 14 tahun masihi


14 tahun dulu, kami di Masjid India Klang.
Hari ini kami di Masjid Bomba Cyberjaya.

14 tahun dulu, kami berpeluh jalan kaki atau berpeluh naik bas.
Hari ini kami tak berpeluh naik kereta.

14 tahun dulu, kami memakai baju melayu putih, samping biru, songkok hitam.
Hari ini kami pakai baju biasa.

14 tahun dulu, kami makan briyani sedekah.
Hari ini, kami makan biskut wafer sedekah.

14 tahun dulu, kami i'tikaf atas tikar plastik di ruang tambahan.
Hari ini, kami masih i'tikaf atas tikar plastik di ruang tambahan, cuma tidak ada bau kepam.

14 tahun dulu, kami dengar kutbah bahasa Tamil.
Hari ini, kami dengar kutbah bahasa Melayu.

14 tahun dulu, kami tak pernah sentuh tabung derma.
Hari ini kami sama-sama hulur yang termampu.

14 tahun dulu, kami selalu tidur ketika kutbah.
Hari ini, hanya Zakaria tersengguk-sengguk mengantuk.

14 tahun dulu, kami sama-sama kelam kabut pergi sekolah habis sembahyang. Takutkan pelempang Cikgu Chua Khay Tong.
Hari ini, kami berpisah habis sembahyang. Pergi ke pejabat masing-masing.

Semoga kita berjumpa lagi. Harap-harap sebelum kiamat :)

Assalamualaikum ya Zakaria Basar!

Khamis, 21 Januari 2010

Pengembaraan ke Selatan Asia (Bahagian 4) - Mencari yang halal adalah fardhu



"Sempat ke kita semayang Jumaat ni?" Saya bertanya.

"Mana nak cari masjid kat sini?" Mat Aris pun nak tanya.

"Macam takde azan je?" Cicak urut janggut.

"Takpe, kita musafir..." Nik sebagai Mufti perjalanan memberikan fatwa.

Kami memang bertaklid buta pada Nik kerana hanya dia seorang pernah sekolah agama. Darjah berapa? Saya tak pasti.



"That thing is called 'Merlion'. It is near the Esplanade. It is just in a walking distance. You just go there.. bla.. bla.. bla..." Begitu hebat gaya pengawal keselamatan rambut beruban itu menunjukkan kami jalan menuju ke patung singa duyung yang ada pancut air di mulut itu.

Jadi, kami yang memang kaki berjalan pun mula berjalan kaki keluar dari Muzium Seni itu. Alang-alang kami sudah ada di situ, jadi kami mahu singgah untuk tengok dengan mata sendiri sebuah 'Synagogue'. Sebuah rumah ibadat untuk Yahudi.



Synagogue (sampai sekarang saya tak tahu sebutan sebenarnya) itu terletak betul-betul bersebelahan dengan Muzium Seni itu. Memang terasa agak kekok juga, waktu Jumaat pergi lepak depan Synagogue. Nasib baik sini Singapura. Masyarakat tak pandang serong. Mungkin biasa bagi mereka.



Pergh! Ini pertama kalinya dalam hidup kami dapat tengok depan mata. Di Malaysia mana ada benda ni. Cuak juga kami melepak depan Synagogue itu. Takut kena tembak dengan agen Mossard.



Puas bergambar, kami meneruskan perjalanan mencari 'Merlion'. Panas dia tak ingat punya! Terik gila! Dekat apanya? Walking distance konon... Memanglah walking distance, tapi dia tak cakap macam berjalan kat padang pasir. Tapi, apa kisah? Kami kan pelancong. Sebab panas sangat, kami singgah sekejap di kompleks Suntec City untuk berehat dan menikmati penghawa dingin. Sempat juga saya usya kasut Vans Anti-Hero yang menarik. Tapi masih terasa macam membazir jika beli.

Sambil melepak dalam supermarket, terliur juga kami melihat makanan dan minuman dalam restoren. Akan tetapi, kami yakin ianya tidak halal. Sebab tak ada tanda halal langsung. Lagipun, harganya pasti mencengkam jiwa. Bau memang sedap, perut pun agak lapar...

Jam sudah pukul 2 lebih. Mana tak lapar? Sabar.. Sabar..

Kami meneruskan perjalanan mengikut peta dan ilmu penaakulan mantik. Baru kami tahu, ada terowong pejalan kaki bawah tanah untuk ke Esplanade.



Bukan lorong pejalan kaki biasa rupanya. CityLink Mall adalah pasaraya bawah tanah yang nampak cantik dan ada banyak kedai mahal mahal. Sehingga kini, kami masih tidak membeli apa-apa. Kami hanya berjalan sambil mengusya gadis-gadis. Lagi satu benda yang paling berbeza, adalah eskalatornya. Sangat laju. Tak lembab langsung! Memang terasa sangat kuno kami di sana.

Sepanjang perjalanan ke Esplanade juga ada satu jalan yang dipenuhi dengan hasil hasil seni yang comel dan abstrak. Kalau di Malaysia pasti ada yang curi bawak balik rumah.

Akhirnya, kami sampai di Esplanade. Memang cantik tempat itu. Benda yang pertama kami cari adalah tandas. Kami agak kagum kerana di Singapura tandas awamnya tidak perlu bayar. Kami juga naik angin kerana tandasnya satu pun tak ada paip. Semua pakai tisu. Kami mana reti nak istinjak pakai tisu?!!! Hajat kembali tersekat.

"Tak cebok! Tak cebok!" Sambil berjalan, Cicak membebel seperti mengejek rakyat Singapura.



Cantik juga Esplanade ini. Dia ibarat Istana Budaya di Malaysia. Tapi kami tak meneroka dengan lebih lanjut, kerana misi utama kami adalah Merlion. Malam itu ada konsert M.Nasir dan Siti Nurhaliza. Walaupun saya memang peminat M.Nasir dan penagih lagu Bagaikan Sakti, tapi saya tak pergi konsert itu. Cukuplah sekadar bergambar di hadapan notis nak tayang pada orang kampung.


Keluar dari Esplanade itu, panasnya masih mencucuk-cucuk bisa hanguskan hati. Sampai meletup pemetik api seorang gadis pelancong yang bergambar dihadapan kami. Terkejut juga dibuatnya. Ingatkan bunyi pistol.



Puas berjemur, kami berjalan menuju ke arah Teluk Marina, tempat di mana letaknya binatang Merlion itu. Ada orang jual aiskrim di tepi jalan. Pertama kali saya lihat Lelaki Cina menjual airkrim cedok naik motor. Kami dahaga tak terkata. Tekan kering berkekalan. Air bekal yang kami bawa dari Malaysia pun sudah tidak menyelerakan sebab sudah panas terjemur. Mana tahan minum air panas di tengah panas.

Kami berempat sama sama tercegat memandang penjual aiskrim itu. Mata pun tak berkelip. Nampak begitu menyelerakan sekali. Beberapa warga India atau Bangladesh (mungkin) beratur membeli aiskrim. Iman kami tercabar. Aiskrim jatuh atas jalan terpijak pun sangat menyelerakan bagi kami. Tapi...

Aiskrim itu buatan mana? Halal ke tidak? Apek tu takkan tak kencing? Takkan tak berak? Macam mana dia istinjak? Tandas di sini semuanya kering pakai tisu. Tak ada paip. Celaka!

Kami teruskan perjalanan dengan melupakan aiskrim.

'Balik Malaysia nanti aku nak makan aiskrim!" Mat Aris membuat satu resolusi.

Kami angguk sambil mengetap bibir tanda persetujuan yang serius.

Dapat juga akhirnya kami melihat binatang Merlion itu depan mata. Berebut-rebut kami dengan pelancong lain nak tangkap gambar. Ramai juga manusia melepak di situ. Ada yang bawa kekasih, ada yang bawa keluarga, anak-anak, ibu-bapa, guru-guru, dan ada juga yang mungkin dari kelab atau persatuan. Panas terik matahari tidak menjadi halangan untuk kami melepak dan bergambar. Hampir melecur rasanya bila lengan terkena besi penghalang.



Kami meneruskan perjalanan dengan tekak kering dan perut lapar. Rasa nak berak juga kejap datang, kejap pergi. Permainan minda sahaja agaknya. Saya dapati ramai juga orang melepak-lepak dan berkelah di bawah pokok taman sepanjang Connaught Drive. Ada yang main gitar, ada yang melukis, ada yang berborak, ada yang makan. Masih ada orang jual aiskrim sepanjang jalan. Iman kami maasih tebal, walaupun mata Nik macam meliar. Masih kurang pastu usya aiskrim, atau gadis makan aiskrim.

"Lain kali kita datang bawak bekal. Boleh piknik sekali"

Kami terus berjalan dan berpeluh sampai ke tugu peringatan perang yang dipanggil Cenotaph.



"Our Glorious Dead" Tertulis di situ. Macam nama kugiran. Sangat bergaya ok!

Lepas bergambar, kami mencari jalan menuju ke steryen MRT terdekat di City Hall. Kami hendak pergi ke Bugis. Di sana ada Masjid. Dan menurut sahabat saya Sha, di sana ada banyak kedai makan yang halal. Di Jalan Arab. Perut sudah lapar, maklumlah, sudah pukul 3.40 petang. Hulk Hogan pun tak tahan macam ni.

Hampir sesat juga mencari stesyen City Hall. Oleh kerana panas sangat, kami masuk ke dalam sebuah kompleks yang kelihatan tidak semewah Suntec City. Kalau di Malaysia kelihatan seperti Kompleks Pertama. Mata saya terpaku pada satu kedai biasa yang ada peti ais jual air. Saya perhatikan harga dia. Harga air bikarbonat $1.20. Tak lah mahal sangat. sebelum ini di sebuah 7-11, harganya mencecah $2.30 sebotol. 7-11 cekik darah!

Terus saya beli sebotol 100 plus 500ml berwarna kuning. Nik, Cicak dan Mat Aris pun tiru saya beli 100 plus. Tapi perisa berbeza. Kami teguk dengan penuh nikmat dan kesyukuran. Baru terasa ada tenaga dan lega sedikit. Alhamdulillah... Terasa bagai kembali bernyawa. Akal pun kembali sihat. Senyum kelegaan terpancar di wajah masing-masing. Macam iklan.



Rentak perjalanan kami diperlahankan sedikit demi menghormati perut yang berkocak akibat dipenuhi air bikarbonat. Berjalan dan melintas mengikut undang-undang. Memang takut untuk melintas secara samberono. Takut kena saman. Bukannya murah! Sambil berjalan, kami menjenguk kedai-kedai di sekeliling. Kawasan ini tidaklah mahal sangat. Boleh tahan juga harga dia. Kedai kasut Bata di sini ada jual kasut Doc Marten dan Vans. Memang takjub!

Kami pergi ke stesyen MRT City Hall dan ambil tren ke Bugis. Sampai sahaja di kawasan Bugis, kami terasa satu suasana yang berbeza. Sedikit terasa selesa ibarat berada di kampung halaman. Ya, seperti ada aura pelindung. Perasaan membunga yang tidak dapat digambarkan dengan kata-kata. Aduhai.. kasih aduhai...

Masjid! Kami ternampak rumah Allah yang memberi harapan! Ibarat oasis di padang pasir. Kami yang semakin longlai terus ke masjid itu dengan harapan...



Sampai sahaja, benda pertama yang saya cari adalah TANDAS!!!

Alhamdulillah! Alhamdulillah! Alhamdulillah! Allahuakbar!!!

Saya bersyukur kehadrad Ilahi atas wujudnya tandas yang sempurna bagi digunakan oleh mukmin. Tandas Masjid Sultan amat selesa dan bersih. yang penting sekali, ada paip untuk istinjak. Aduh... Lega... Lama juga saya menikmati keselesaan tandas. Saya keluar dengan satu senyuman bahagia yang ikhlas.

Jam baru pukul 4.00 petang. Kami solat Zuhur, jama' terus dengan Asar. Biasalah, musafir... Kami mengambil kesempatan untuk berehat dan merenggangkan otot. Syahdu betul rasanya berehat di dalam masjid.

Solat sudah, berak sudah, lalu kami perlu makanan yang sejati! Perut sudah memutarkan irama grindcore. Sudah mula pedih pedih. Jadi kami pun mencari kedai yang bersesuaian dengan nafsu serakah kami. Mat Aris mencadangkan kami makan nasi briyani sebab selalunya memang nasi briyani bisa mengenyangkan hatta nafsu sebesar gajah sekalipun.

Kami masuk ke dalam satu kedai mamak di Jalan Arab. Bau memang menyelerakan. Walaupun lutut sudah longgar, kami naik ke tingkat atas sebab ada penghawa dingin. Saya cuba memesan nasi putih bersama lauk, tapi macam agak leceh untuk memesan benda yang bukan ada dalam menu di sana. Sistem mamak di sana agak berbeza dan melecehkan, namun tampak lebih professional. Gaya pelayan mamak di situ agak lain. agak sistematik. Setiap pesanan mesti datang sekali. Walaupun kami nampak teh tarik kami sudah menyejuk di belakang.



Oleh kerana terlalu lapar dan malas berfikir, kami semua memesan nasi briyani ayam. senang cerita. Harga sepinggan $5.00. Mahal nak mampus kan? Tapi tak mengapa, duit kami masih banyak lagi. Hasil perjalanan penuh jimat dan berkat. Biar mahal, asalkan halal, ye tak?

Setelah memesan, macam biasa, penantian satu penyiksaan....

Apabila makanan sampai, perghh! Lajunya makan astaghfirullah... Sopan santun tolak tepi. Makan sampai licin. Walaupun kuah dhal dia rasa hangit. Sedap? Tak sedap sangat.
Ketika makan, terdengar suara azan Asar berkumandang... Kami tak sangka boleh dengar azan di Singapura.


Burrpp! Alhamdulillah... Semua senyap tak terkata. masing masing muka senyum. Bila dah kenyang, baru perasan murtabak. Murtabak di kedai itu kelihatan amat menyelerakan. Apakandaya, kami dah sental kaw kaw nasi briyani tadi. Kami hanya duduk menikmati teh tarik sambil berbual perlahan. Tenaga sudah kembali.

Jom jalan jalan beli barang?

Bersambung...