Rabu, 4 Jun 2008

Anugerah Kembang Semerbak

Jam 10.00am, seperti biasa, Pokcik menjemput saya di rumah.

“Weh, ada kredit? Mesej Zul, suruh dia bawak kunci. Abg Mat Noh Lambat hari ni” kata Pokcik.

Setelah sampai di lokasi pejabat, kami seperti biasa akan tersangkut dahulu di restoran bawah pejabat untuk pekena kopi atau teh tarik dahulu bersama Asyraf sebelum masuk kerja. Setelah Zul sampai dan membedal roti telurnya, kami pun menunggu dengan sabar supaya Zul membuka pintu grill bawah. Kami semua sudah tahu akibat yang perlu dihadapi. Zul tak tahu kerana beliau lari dari kerja semalam.

Apabila terbuka sahaja pintu bawah, tu dia.. semerbak bau menerpa dan menghempas wajah kami sehingga menyukarkan proses pernafasan kami. Terutama sekali Zul, kerana beliau berada di barisan hadapan sekali kelompok kami. Pasti beliau terbau kebusukan yang amat sangat melainkan beliau mengalami kecacatan hidung ataupun kecacatan otak untuk menafsir bau. Kami yang lain hanya ketawa mengekek-ngekek kerana kami sudah tahu tentang punca bau semekar sebuah kematian itu.

Ianya berpunca dari tahi kucing yang mungkin terkurung di tangga pejabat kami hujung minggu yang lalu. Bukan ada seketul atau dua ketul atau tiga ketul. Malah berketul-ketul di tingkat 1. Di tingkat 2 1/2 pun ada juga tahi kucing. Akan tetapi, ianya tidak berbentuk ketulan, tetapi ianya dalam bentuk lambakan. Lambakan bebentuk sama seperti tahi lembu, tetapi dalam skala saiz yang lebih mini. Adalah dalam sebesar piring diameternya.

Kami terpaksa menekup tangan di muka, dan bernafas menggunakan mulut beserta bunyi “pish posh” ibarat Darth Vader dalam Star Wars, untuk menempuh aroma itu sambil mendaki tangga 3 tingkat. Ketika untuk turun makan tengahari, saya telah mencuba satu eksperimen. Saya cuba menahan nafas dan berlari turun tangga tanpa bernafas. Yah, larian yang amat pantas supaya sempat saya sampai dibawah tanpa menyedut oksigen. Apabila sampai sahaja di tingkat 2, pandangan saya menjadi gelap tiba-tiba.

Ternyata eksperimen saya gagal sama sekali. Saya hampir pitam. Oksigen tidak sampai ke otak. Ini juga berjaya membuktikan yang saya masih ada otak. Saya terpaksa juga bernafas dengan oksigen busuk itu. Damn! Esok seseorang mesti dikorbankan untuk menyelesaikan tahi-tahi kucing itu! Hehehehhehehe..

Tiada ulasan: