Jumaat, 27 Jun 2008

Orkes Angin Bahagian I

Lagu ‘Just Like Heaven’ oleh ‘The Cure’ berkumandang menandakan masuknya sekajang SMS ke dalam telefon.



“Bob, Man ajak ko ngan Pokcik tgk orchestra esok kat picc. Jom la, kalo nak aku amik kat komuter bole je” – Faris.



Ada tiket ke? Brape kosong?” – Hadi.



“Xtau, tny Man. Dia suruh ajak ko ngan Pokcik. Ada tiket utk 4 org la kot t’masuk die.” – Faris.



Saya dengan penuh curiga, terus menelefon Hazman. Namun, tiada jawapan. Lalu, jari jemari saya pantas menaip SMS.



“Macha! Brapa kaki bole ikut? Pakai apa?”



Tiada jawapan setelah 5 minit. Saya bergerak ke meja saya, dan ternampak Faris sedang online di YM. Zul yang duduk berhampiran mula memasang telinga, ibarat ahli pasukan makcik-makcik mengumpat yang cuba mengambil tahu apa yang saya sedang lakukan. Mata Zul juga mula mengerling tajam memerhatikan segala tindak-tanduk saya.



“weh, apsal Man x jawab aku tipon? Aku msg pun dia x reply?” Tanpa salam dan juga tanpa BUZZ!,. saya mula YM Faris.



“Oh, dia ada perform hari ni kat UITM, dia tutup henset ah tu.. Ko nak pegi x esok?” – Faris.



“Nak gak, tapi apa sebenanya yg kita nak pegi ni? Ada tiket ke? Free ke? Pakai baju apa? Boleh bawak berapa orang?” – Hadi.



“Aku pun xtau sangat details dia, yg aku tau, sekolah dia masuk final...” – Faris



“Oh, pertandingan ke? Sekolah menengah ek?” – Hadi.



“Aku x pasti sangat, ko pegi ke x? kalo ko pegi, aku pun pegi... ” – Faris.



Belum sempat saya menjawab, tiba-tiba, lagu ‘Call It Karma’ oleh ‘Silverstein’ berkumandang, menandakan masuknya satu panggilan ke telefon saya.



“Hah! Macha! Ko dah kerja kan, ko call aku balik!”



Lalu, panggilan ditamatkan dengan cepat. Hazman rupanya. Ini lebih menambahkan sifat ingin tahu saya. Zul semakin rakus menggerak-gerakkan telinga, cuba mendengar seperti takut ketinggalan kerana nama beliau tidak disebut dalam SMS Faris tadi. Tidak seperti Pokcik yang terasa selamat, masih leka bermain catur di komputer Abang Noh. Saya terus menelefon Hazman kembali.



“Dey macha, apa cerita konsert? Sekolah ko masuk final?” – Hadi.



“Ha’ah, mana tau? Faris ek? Ko nak pegi tak? Ajak Pokcik sekali” – Hazman.



“Ko ada tiket free ke? Kena bayar ke? Berapa orang boleh pergi, tiga orang boleh?” – Hadi.



“Ye lah, aku memang ajak ko tiga orang, tambah Pokcik ngan Faris. Free je” – Hazman.



“Tak, maksud aku, boleh tak tambah sorang lagi?” – Hadi.



“Ko nak bawak sapa pulak ni?” – Hazman.



“Ni, si Zul. Boleh tak?” – Hadi.



Zul mula tersenyum sedikit setelah terdengar namanya disebut.



“Ooohh.. Boleh je.. tarahal la macha, bole adjust punya..” – Hazman.



“Cantek! Pukul berapa? Jumpa katne? Kena pakai apa?” – Hadi.



“Dia start kul 2.30, nanti ko jumpa aku kul 2.00 kat PICC, nanti aku bagi tiket, kita masuk sesama. Kena pakai smart.” – Hazman.



“Pakai smart...? Smart camne tu? – Hadi.



“Smart la... Kemeja, slack, kasut, baju tuck-in, tak bole la selekeh-selekeh...” – Hazman.



“Adeh... kena sikat rambut ke?” – Hadi.



“Haa... sikat rambut! Hahahahaha!” – Hazman.



Adeh deh... Esok, nampaknya saya akan memakai pakaian formal untuk tengok orkestra..


Tiada ulasan: