Ahad, 27 Julai 2008

Apabila teknologi bercuti sebentar

Semalam, secara tiba-tiba, bekalan elektrik di pangsapuri cendikiawan terhenti seketika. Saya yang sedang hangat melayari internet, berbual menerusi YM, dan mendengar lagu Matahari dendangan Agnes Monica lantas terbantut dan terkedu.

Ternyata kobosanan mula menerpa ibarat samudera menghanyutkan pantai. Sebagai remaja akhir zaman yang sudah biasa termanjakan oleh teknologi-teknologi moden, saya seperti mati akal. Akal sihat ibarat mula hilang.



Saya mula keluar dari bilik dan menganggu ahli rumah yang lain. Belum puas menganggu, perut mula terasa lapar. Saya lantas membancuh segelas air coklat bersama oat. Sambil menghirup minuman panas itu, saya duduk termenung memandang ke luar tingkap.



Ketika dalam kebosanan seperti itu, barulah saya mula menghargai alam. Saya mula menikmati keindahan pemandangan dang mengamati nilai-nilai warna yang selama ini tampak biasa sahaja. Setelah diamati, barulah saya sedar, alam sekeliling saya ini juga sebenarnya penuh warna-warni.



Petang itu, saya ikut Pokcik berjogging sambil menikmati keindahan alam dan kesegaran oksigen...

Tiada ulasan: