Rabu, 23 Julai 2008

Kelana Bujang di Kota Bharu - Bahagian 1

Hari Sabtu yang lalu, awal-awal pagi lagi saya dah bersiap mandi dan mengemas pakaian. Ini adalah kerana akan ke Kelantan menemani adik saya, Adibah menaiki bas untuk pulang ke kolejnya di Pengkalan Chepa. Pada mulanya saya ahanya berniat untuk pergi kemudian terus pulang pada petang itu juga. Akan tetapi, kata-kata Pokcik yang masih segar terngiang-ngiang, seperti menghasut saya untuk merayau dengan lebih lama di sana.



“Rilek dulu, 2-3 hari, tengok benda-benda kat sana, Faisal kan ada...”



Saya teringat akan Faisal, aktivis dari Papakerma yang sudah berkahwin dan menetap terus di sana. Memang agak molek juga jika saya lama sikit di sana, lama juga saya tidak pergi ke Kota Bharu. Kali terakhir adalah pada tahun 2005, ketika adik saya Hakim masih belajar di Pulau Melaka. Lagipun saya tidak dapat hadir pada majlis perkahwinan Faisal pada beberapa bulan yang lepas, kerana saya masih dalam latihan industri pada ketika itu. Apakah agaknya perubahan yang terjadi pada bekas vokalis kugiran ‘Chenta Tiada Restu’ itu agaknya...



Saya dan Adibah mula menaiki bas pada jam 9.30am di perhentian Greenwood. Kami mendapat tempat duduk paling hadapan sekali, iaitu di belakang pemandu bas. Agak janggal untuk saya kerana mata saya agak susah untuk tidur akibat kerap memerhatikan lalu lintas di hadapan. Akan tetapi, kejanggalan itu gagal bertahan lama kerana belum sempat pun sampai di plaza tol Gombak, saya sudah mula terlelap.



Akan tetapi, akibat sudah lama tidak tidur dalam bas, saya tidak tidur dengan lena. Sekejap-kejap saya terjaga, sehinggalah kami sampai di kawasan Merapoh di mana kebanyakan Bas gemar berhenti untuk rehat dan makan. Saya yang masih kenyang kerana pagi tadi saya sudah membedal 2 bungkus nasi lemak dengan lahapnya.




“Mu bawok la gewe mu gi make dolu...”



Pakcik pemandu itu mengatakan begitu kerana menyangka saya sedang merantau dengan teman wanita saya. Memang selalunya apabila saya keluar dengan mana-mana adik saya, pasti mereka tidak menyangka yang kami ini adik-beradik.



Selepas itu, saya turun juga untuk membeli roti, gula-gula getah dan air bikarbonat. Saya takut nanti tiba-tiba kami lapar di dalam perjalanan. Gula-gula getah pula adalah penting untuk menjaga kesegaran nafas, terutamanya selepas tertidur di dalam perjalanan.



Setelah bas bergerak kembali, saya kembali tidur-tidur ayam sehinggalah kami sampai ke Ketereh. Sejak memasuki Ketereh, saya lebih gemar menikmati pemandangan keliling dari melelapkan mata. Memang ternampak perubahan setelah 3 tahun saya tidak masuk ke kawasan ini. Kali terakhir saya ke Kelantan adalah apabila melawat Adibah yang sedang praktikal di Hospital Gua Musang. Itupun hanya sampai Gua Musang. Tidak lebih dari itu.



Kami sampai di Kota Bharu lebih kurang pada jam 6.00pm. Saya cuba untuk menjual kembali tiket bas yang Adibah sudah beli terlebih dahulu untuk saya pulang pada malam itu juga, akan tetapi kakak di kaunter itu mengatakan saya perlu menjualnya di tempat ianya dibeli, iaitu kompleks Pantai Timur di Pegkalan Chepa. Kami terus mengambil teksi sapu untuk ke sana.



Sampai sahaja di sana, kami lihat pejabat tiket itu tutup dan terdapat papan tanda rehat/solat di hadapan bilik. Baru saya teringat yang saya belum solat lagi. Akan tetapi, perut saya sudah mula lapar. Mengikut fahaman yang saya ikuti, kalau lapar, hendaklah makan dahulu baru solat. Jadi, saya terus mengajak Adibah untuk makan. Kami makan di sebuah kedai dengan rupa yang agak ekslusif kerana Adibah yang membawa saya.



“Kedai je macam ni, tapi harga dia biasa” Adibah menceritakan pada saya.



Setelah membelek-belek menu, Adibah memesan kuey teow goreng dan limau ais. Saya pula tertarik untuk memesan ‘chicken chop’ dan teh o. Saya mengada-ngada memesan ‘chicken chop’ kerana tertarik dengan harganya yang Cuma RM6.50. Setelah hidangan sampai, kami terus menjamu selera. Ternyata ‘chicken chop’ itu menghampakan selera saya. Ini membuatkan saya rindukan Kampung Baru.



Setelah siap membayar bil, saya pergi ke surau dan menunaikan solat jamak takdim. Selesai sahaja solat, kami pergi semula ke pejabat kaunter tiket itu. Sudah buka dan kami memulangkan tiket. Akan tetapi, kami hanya akan menerima kembali bayaran jika ada orang yang membeli tiket itu. Saya diminta untuk menelefon kaunter tiket itu kemudian untuk bertanyakan keputusan jualan.



Setelah itu, Adibah terus menelefon seorang Pakcik prebet sapu untuk menghantar Adibah pulang ke kolejnya dan terus menghantar saya ke Kota Bharu. Dalam perjalanan ke Kota Bharu, saya memilih untuk berbual dengan Pakcik itu kerana saya berasa agak seram dengan gaya pemanduannya ibarat pelumba ralli ataupun penyeludup beras. Pakcik yang ramah itu agak mudah untuk bercerita dengan saya. Pakcik itu siap menghentikan saya di kawasan yang terletak banyak rumah tumpangan murah setelah saya menceritakan yang saya hendak bermalam.

Turun sahaja dari kereta, saya terus menghantar SMS kepada Faisal.



“Aku dah sampai KB, Aku dah hantar adik aku, ni tgh cari2 bilik murah. Ko ada idea?”



“Ko cuba cari backpakers”. Faisal membalas.



Saya memilih untuk mencari-cari sambil merayau. Banyak juga hotel-hotel penginapan murah khas untuk pengembara ekonomi seperti saya di kawasan itu. Langit sudah mula gelap. Setelah penat naik-turun tangga dan berbuih mulut bertanya, saya memilih KB Backpacker Inn sebagai penginapan saya untuk malam itu. Ini adalah kerana harganya yang murah, RM 25 satu malam untuk bilik 2 orang, akan tetapi saya menerima potongan menjadi RM 20 kerana saya hanya berseorangan (Bilik untuk seorang hanya RM 15). Malangnya bilik untuk seorang sudah penuh. Saya terus mendaftar dan membayar harga bilik.





Setelah mendapat kunci, saya terus masuk meletak beg dan melepaskan lelah, duduk atas katil. Bilik kecil itu hanya ada 1 kipas, 1 lampu, satu katil besar, dan satu meja bercermin. Sedang asyik memerhati keadaan bilik, saya menerima satu SMS dari Faisal.




“Ko cek in katne? Nanti aku amik ko, kita makan”



“Backpacker... orait babeh, aku nak mandi, solat dulu”



“Ok2 aku pun kerja lagi ni, nanti aku dtg”



Saya terus mencapai tuala dan pergi mandi di bilik air luar. Memang sudah menjadi adat bilik murah, tv, tandas dan bilik air adalah berkongsi. Setelah siap mandi, solat dan hilan letih, Faisal SMS saya lagi. Jam sudah menunjukkan pukul 8.30pm



“Aku ada kerja lagi sikit, dalam pukul 9.30 aku datang”

“Takpe2 aku nak rayau2 dulu”



Saya terus besiap, turun dan berjalan-jalan di kawasan bazaar malam keliling Pasar Besar Siti Khatijah. Saya singgah dahulu di pasaraya The Store untuk membeli bateri untuk kamera saya.




Saya meneruskan perayauan saya sekitar bazaar dan melihat-lihat barang yang dijual. Akan tetapi, tiada yang menarik minat saya untuk membeli kerana semuanya seperti yang ada di Kuala Lumpur. Setelah puas berjalan, baru saya perasan disitu ada Mydin. Harga bateri dalam Mydin ternyata lebih murah. Saya sudah kerugian di situ. Saya masuk ke dalam Mydin pula untuk melihat-lihat barang kerana barangan di Mydin Kelantan agak berbeza dari yang ada di tempat lain. Jam sudah menunjukkan pukul 9.30pm



“Ko kat mana sekarang?” SMS dari Faisal bertanya.


“Aku dalam Mydin”


“ok, ko tunggu kat depan Mydin, nanti aku sampai”



Saya terus keluar dan duduk di kaki lima untuk menanti kedatangan Faisal... Bersambung...


Tiada ulasan: