Selasa, 3 Jun 2008

Voltron paling kuat!



Ketika pulang dari kerja, saya bermalas-malasan di hadapan peti televisyen. Sedang kurang asyik menonton, tiba- tiba perhatian saya berjaya ditarik. Telah muncul satu siri tv di RTM yang mengakibatkan saya terasa seperti 20 tahun lebih muda. Saya kembali ke umur 5 tahun ++. Petang itu, RTM berjaya membawa saya kembali ke tahun 1988. TV1 menayangkan siri kartun kegemaran saya waktu itu, Voltron!!


Petang itu, sembil menonton Voltron, memori saya kembali pada tahun 1988. Ketika itu saya masih belajar di Tadika Ihkam. Sebuah tadika Islamik dan menggunakan Bahasa Inggeris sebagai perantaraan. Saya menaiki van sekolah bersama rakan2 lain untuk pulang ke rumah. Ketika sedang bosan dalam perjalanan, (biasa lah, kanak2 cepat bosan) maka tercetuslah satu sesi dialog diantara rakan2 tadika saya:


Rakan 1 : Siapa tau, paling kuat dalam dunia ?

Rakan 2 : Allah la paling kuat, Cikgu selalu cakap..

Rakan 3 : Voltron lah paling kuat! Dia besar!

Rakan 2 : Allah lagi besar! Lagi kuat!

Rakan 3 : Voltron lagi kuat! Dia ada pedang!


Perdebatan kanak-kanak itu berlarutan sampailah saya tiba di rumah saya, dan saya bergegas masuk ke rumah untuk menonton Sesame Street.

Tiada ulasan: