Isnin, 29 September 2008

Kek Pra Syawal


Semalam, adik saya Hawa telah membuat kek untuk mempraktikkan kemahiran membuak kek beliau. Saya dan seorang lagi adik saya, Adibah telah turut menyibuk untuk membantu kerana ingin belajar selok belok membuat kek yang memang saya sangat minat.

Selalunya Hawa membeli tepung kek segera, akan tetapi, tapi kali ini Hawa membuat sendiri dengan resipi yang dipelajarinya...

Pada asalnya, saya yang terlalu teruja, menggunakan mesin pengadun telah mengakibatkan mentega dan gula berterabur keluar dari mangkuk. Setelah membiasakan diri, akhirnya saya berjaya menjadi tukang adun yang konsisten walau tangan saya bergetar-getar dibuatnya.

Proses membuat kek itu juga diperhatikan oleh beberapa anak Kak Ina yang masih degil belum mahu tidur. Saya tekun menanti kek itu siap dibakar dan dlapisi dengan krim yang juga dibuat sendiri, setelah kek itu sejuk. Saya tidak makan kek itu terus kerana sabar menanti untuk makan bersama anak-anak Kak Ina yang telah pun terlelap.

Saya sempat menurunkan tandatangan saya (bukan dengan jari ya! saya masih bermaruah) pada kek itu, memandangkan saya terlibat juga dalam proses penghasilannya.. hehehehe..




Ketika kemasukan ini ditulis, kek ini sudah tinggal separuh sahaja! kah kah kah kah!

1 ulasan:

Rizdiahk Nahraf berkata...

quiz harian: bob guna apa untuk tulis namanya kalau bukan dengan jari?

a.lidah
b.gigi geraham
c.gigi taring
d.semua di atas