Khamis, 29 Mei 2008

Kasi tunai itu cek

Pagi tadi, sebab Abang Mat Noh tiba lewat, jadi kami tiada kerja pada awal pagi. Sebab saya fikir tiada apa boleh dibuat, baik saya pergi bank untuk menunaikan cek elaun saya. Jadi kami semua berempat pun terus ke bank berhampiran. Sampai sahaja di bank, saya dipaksa untuk turun seorang diri dihadapan bank sebab Zul kata susah nak cari parking. Jadi dengan gaya pemegang cek yang berlagak, saya mula melangkah gagah masuk ke dalam bank. Saya sebenarnya sudah lebih 5 tahun tidak menunaikan cek. Apabila saya masuk, saya terus seperti orang yang pandai kononnya pergi ke bahagian mesin2 ATM kerana orang kata, sekarang untuk tunaikan cek, hanya perlu masukkan ke mesin sahaja.

Tapi malang pada hari ini, agak berbau… berbau kehampaan. Saya sampai sahaja di mesin tunai cek automatik, mesin itu rosak. Saya cuba juga menekan2 skrin hitam, dan berharap keajaiban dating dan memperbaiki mesin itu. Setelah mengeluh dan berputus asa, saya terpinga2 di bahagian borang2 dan terjenguk2 di celah2 ketiak orang2 yang sedang mengisi borang atas meja itu. Sehinggakan ada antara mereka yang mula risau dan menyimpan kembali duit mereka dengan selamat. Dalam kekalutan itu, mujur muncul seorang kakak menghampiri saya dan bertanya saya nak apa, dengan penuh sopan dan tata susila. Saya pun tersengih bodoh sambil menunjukkan cek di tangan.

“Nak cash kan la kak..”

“Oh, bukan sini dik, meh sini..” Kata kakak itu sambil membawa saya ke mesin tunai cek separa automatik di kawasan mesin2 tadi.

“Amik borang ni, lepas tu, isi, lepas tu masukkan dalam mesin ni”

Lor.. mesin jugak rupanya, tapi separa automatik.. Sesudah menulis borang dengan berhati-hati, ‘Gedegak gedeguk’ bunyi mesin tu menelan cek saya. Setelah siap saya pun bergerak keluar dari bank dengan wajah senyum manis kepuasan..

Tapi... huh! Saya kena berjalan keliling kawasan lebih kurang 5 blok untuk mencari mana budak2 ni parking...

Tiada ulasan: