Rabu, 28 Mei 2008

Muka Ayah

Hari Ahad lalu, selepas pulang dari kenduri rumah Is, Apis menghantar saya dan Pokcik pulang ke rumah saya di Gombak. Ya, Apis jarang pergi ke Gombak, jadi semasa dalam perjalanan, saya tak berani nak tidur, kerana takut kami akan tersesat jauh. Maklumlah, saya dah biasa sangat sesat ni. Setelah meninggalkan Pokcik di Teratai Mewah, kami terus bergegas ke Jalan Sepakat pula untuk menghantar saya. Apis kena cepat kerana dia ingin berjumpa dengan keluarganya yang singgah di Kuala Lumpur, setelah menghantar saya.

Sampai sahaja masuk ke Jalan Sepakat, saya menyuruh beliau agar awas dan ingat jalan kerana jalan ke rumah saya agak tricky apabila hendak pulang nanti. Saya juga sempat menunjukkan kepada Apis tembok Israel yang dibina berhampiran kawasan rumah saya. Dan, ternyata Apis terkejut melihat tembok Israel itu. Ternyata cerita saya selama ini tentang kebesaran tembok itu terbukti.

Ketika hampir masuk ke lorong rumah saya, kami berselisih dengan ayah saya yang sedang berjalan kaki menuju ke surau berhampiran rumah saya. Waktu pun sudah azan maghrib.

“Itu lah ayah Aku..” Kata Saya..

“Ayah kau? Nak pegi mana dia? Betui ka?” Apis pula jawab dengan pertanyaan.

“Betul la, nak gi surau la tu.. maghrib..” Saya menjawab balik.

“Owh.. patut la..” Apis cakap lagi.

“Patut la apa?” Saya pula yang bertanya..

“Patut aku tengok muka dia ada sama macam ko..” Apis jawab.

“Sama? Biar betul? Sama tang mana? Gigi je la kot..” Saya jawab. Ini adalah kerana dalam keluarga saya, tiada diantara kami adik-beradik, termasuk ibu-bapa yang mempunyai iras wajah yang sama. Semuanya bercorak berlainan paten. Kami hanya mempunyai persamaan keturunan dalam bab gigi kapak, kecuali mak saya. inilah keunikan keluarga kami yang kami warisi.

“Tak, ada sama lain..” Apis cakap lagi.

“Apa dia?” Saya tanya untuk kepastian..

“Muka korang sama.. muka macam degil.. maksud aku, ada muka macam budak jahat, ada muka nakal.... hahahaha” Apis jawab selamba..

“Ahahahaha! Ha-ah la, baru aku perasan..!” Saya jawab..

Hmm.. mungkin ada benar kata apis tu, maklumla, Son of a gun lah katakan.. hehehehe.

1 ulasan:

ijad berkata...

saya pun ada kawan.. nama dia hadi juga..