Khamis, 29 Mei 2008

Puding biskut marie coklat

Ketika hampir pulang petang semalam, adik bongsu saya, Hawa menelefon dan mengirimkan beberapa barang seperti berikut:

1- Biskut Marie sebungkus.

2- Milo sepeket kecil.

3- Susu Coklat sekotak.

Barang2 yang Hawa kirim adalah untuk dia buat puding biskut yang mula menjadi popular di rumah saya. Saya memang akur dan terpaksa beli barang2 tersebut kerana saya lah antara orang yang akan menghabiskannya.


Saya membeli barang2 tersebut ketika dalam perjalanan pulng di pasaraya Ong Tai Kim. Saya berpusing2 dalam pasaraya tersebut sebagai pembeli bijak dengan membuat perbandingan harga. Akhirnya, semua barang berjaya dibeli. Oh, ditambah juga dengan kuaci manis yang saya makin ketagih sekarang, beserta sepeket koko crunch tiruan. Yang itu saya sengaja gatal beli. Setelah membayar (saya pinjam duit Zul RM10 pasal tak bawak banyak duit), kami pun pulang. Sampai sahaja rumah, semua barang pun diselongkar dan kerja2 pembuatan puding itu pun dijalankan.


Mula2, biskut marie itu di pecah2kan dan dimasukkan ke dalam loyang. Kemudian, setelah kuali panas, mentega dimasukkan dan dibiarkan cair. Setelah mentega cair, api dikecilkan sehingga ke tahap paling kecil dan sebungkus kecil serbuk Milo dimasukkan. Sambil mengacau, sedikit susu pekat manis dimasukkan sesedap rasa. Setelah itu, susu coklat pula dimasukkan sehingga mendapat kepekatan yang sesuai.


Setelah siap adunan sama rata itu, sos coklat itu dituangkan ke dalam loyang yang berisi biskut marie tadi, kemudian digaulkan sehingga komposisi coklat dan biskut itu sam rata. Setelah puas hati, bahan2 itu dipadatkan dengan gaya seperti memadatkan nasi himpit. Ya, dengan cara tekan-tekan. Apabila bahan2 itu sudah sejuk, ia ditutup dengan plastik dan kemudiannya dimasukkan kedalam peti sejuk sampai kita lupa kewujudannya.. Bila kita sudah teringat balik, baru lah dikeluarkan dan dipotong2 untuk dimakan. Ketika hendak makan, pastikan tiada orang lain di rumah, kerana takut orang lain mintak.. hehehehehe.


1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

"Ketika hendak makan, pastikan tiada orang lain di rumah, kerana takut orang lain mintak.. hehehehehe." --hhahaha, statement last tu yg paling ngok, hahahhah"