Rabu, 21 Mei 2008

Pisang rastali, petang dan cekodok

Petang ahad itu, seperti biasa sebab kesuntukan benda untuk diperbuatkan, saya mula lah menjenguk-jenguk keadaan di ruang makan. Ketika melilau mencari bahan hiburan atau bedalan, saya ternampak satu objek yang saya amat kenal bentuknya, tetapi lain pula sifatnya hari ini



“Mak.. pisang ni elok lagi ke? Tak nak buang ke?”

“Apa pulak nak buang? Elok lagi lah tu” Emak membalas selamba

“Elok apokobondo eh.. dah hitam legam ni haa”

Jawab saya penuh yakin. Maklumla, selama ini pisang yang saya makan semuanya kuning2 terang benderang, penuh sinar sahaja kulitnya.

“Itu pisang rastali la.. memang hitam, kulit je hitam tu, tapi isi dia putih. Sedap pisang tu, dia tak manis sangat. Dia lemak2 sikit.”….. Penerangan jelas penuh sabar dari seorang ibu kepada anak bujangnya yang kadang kala agak lembab sedikit.

Setelah menjawab “owh..” saya terus mengambil sebiji untuk dikunyah. Ternyata kata Mak memang benar. Lemaknya gemalai memenuhi ruang rongga mulut, dan empuk dikunyah, apabila ditelan menuruni rongga halkum, air mata pun hampir mengalir.. hehehehe..

Oleh kerana petang itu, Kak Ina bertandang membawa anak2 nya yang comel-comel belaka, saya sebagai pemegang tugas sukarelawan tetap, duduk di berandah luar rumah. Ini adalah bagi memudahkan tugas saya untuk memantau permainan Ila dan Non yang bergilir2 bermain basikal di halaman rumah. Adalah perlu untuk mengawasi mereka agar kisah sedih petaka yang menimpa adik Nurin dan Sharlinie takkan berulang lagi. Sambil2 memerhatikan meraka, saya seperti biasa akan memerhati juga alam nan indah untuk menenangkan kepala yang sarat. Pandang langit, pandang burung, pandang semut, tiup semut.. Pandang laying-layang.. yang masih terbang di udara dan juga yang sudah tersangkut 3 bulan di wayar eletrik rumah saya. Memang bagus suasana petang itu, boleh juga saya dapat ilham untuk gubah skrip nanti.

Sedang asyik termenung, tiba2 Cacah menjenguk keluar pintu, memerhati kiri dan kanan.

“Pak Di, nenek dah masak cekodok..” itu lah kata2 hikmat yang terkeluar dari mulut kanak2 comel itu.

Tanpa berlengah, dari mulut saya yang agak comel juga terpacul satu ayat berbentuk arahan.. “Cah, tengok kejap Non ngan Ila ni.. Pak Di masuk kejap..”

Jelas sekali, tindakan saya itu adalah untuk membedal cekodok panas yang terhasil dari gabungan gula, tepung gandum dan tidak lupa pisang rastali tadi, yang dilenyek sekata, tanpa kompromi.. dan di akhiri dengan gorengan celup dalam minyak panas.. Maka terhasillah satu hasil seni lemak manis, rangup diluar, empuk didalam.. huh, bisa meruntuhkan kalbu.. hehehehe

1 ulasan:

Nazatul Asyikien berkata...

bgosla ko tgk2kn bdk2 tu,amalkn slalu.

dey aku skrg nk tnm pokok pisang smntare jd pekebun part time nih,nnt aku suggest kt bpk aku suwo carik benih pisang rastali ke lestari nih,nk rase jgk kelemakannye sprti kate2 ibumu dan dirimu...wlopon akn amek mase utk die berbuah..namun pisang xkn brbuah 2kali..(mksudnye aku nk grg sume jd ckodok ngn gorpis mkn abes2 tanak bg ko..haha..isk xde pekdah)