Selasa, 30 September 2008

Tarawih yang terakhir, 2008


Tadi, sudah termaktub bagi seluruh Malaysia bahawa Hari Raya, 1 Syawal akan jatuh pada 1 Oktober 2008. Bermakna kita akan berbeza dari Thailand dan Arab Saudi. Ini juga bermakna, malam ini adalah malam terakhir Ramadhan dan peluang terakhir untuk kita bersolat Tarawih untuk tahun ini.

Malam ini saya dengan hati yang ikhlas telah mandi dan bersiap, sejurus selepas berbuka dan solat Maghrib. Malam ini saya mesti solat Tarawih. Peluang ini entah saya akan dapat lagi, entahkan tidak. Jadi, malam ini saya mesti.

Saya tidak mengikut Ayah untuk ke Masjid Simpang Tiga, kerana agak malas untuk menunggu sehingga habis 20 rakaat. Ayah menjadi bilal tarawih pada malam ini. Saya hanya pergi ke surau berdekatan sahaja. Pemergian saya diikuti oleh adik saya Hawa dan Hakim serta anak-anak Kak Ina - Nabila, Nabil dan Aisyah.



Oleh kerana Kami tiba agak awal, iaitu sebelum tiba waktu Isya', maka sempat untuk saya beri'tikaf dahulu. Nabil yang masih belum mumayiz hanya berteleku duduk di sebelah saya sambil memerhati keliling. Walau sesudah azan, jemaah hanya ramai apabila jam menunjukkan pada 8.25pm dan Solat Isya' hanya dimulakan pada jam 8.30pm



Malam itu, walaupun adalah malam yang terakhir dan ramai yang sudah pulang ke desa halaman masing-masing, tetapi alhamdulillah, masih ramai yang berkesempatan untuk berjemaah dan bertarawih bersama di surau. Adik saya, Hakim adalah bilal tarawih pada malam ini di surau ini. Saya hanya bertarawih sebanyak 8 rakaat sahaja dan pulang terus setelah selesai, tanpa menunggu jamuan moreh. Bukan kerana sombong atau berlagak, akan tetapi kerana masih banyak kerja yang menanti di rumah.



Ya, ini adalah tanda awal Ramadhan akan meninggalkan kita. Benar, Ramadhan pasti akan kembali, akan tetapi, adakah saya berkesempatan untuk bertemu kembali dengan Ramadhan? wallahua'lam... :)

1 ulasan:

Rizdiahk Nahraf berkata...

sesungguhnya,barangsiapa yang tidak menunggu jamuan moreh, maka dilaknatlah segala keturunan anak cucunya...