Sabtu, 17 Mei 2008

keju semalam.. ok la, 2 malam.. yela yela dah seminggu kot luar peti ais


Jam dah lebih 15 minit terlebih dari waktu formal pulang kerja kami, 4.00pm. Macam biasa, bila dah takde kerja, saya akan memandai-mandai mencari kerja. Saya mula merayau ke bilik boss. Dalam bilik tu, Zul pulak leka main PC boss. Saya malas nak mengacau dia yang cuba berahsia meluahkan cetusan hatinya dengan memblog. Jadi saya menghiburkan diri sendiri dengan melilau, meresek dan mencari objek atau bahan untuk berhibur.

Lalu saya terpandang sebiji tupperware yang terletak elok diatas rak buku. Dah dekat seminggu rasanya tupperware tu ada kat situ. Semenjak boss membawa keluar peti ais dari biliknya Isnin lalu, sejak tu la tupperware tu ada.

“weh roti ni nak buat apa Zul?” mulut saya manis memutar soal.

“buang lah.. dah basi kot..” balas Zul dengan malas.

“biar aku cek dulu lah” kata saya dengan penuh courios.

Saya bukak tupperware tu, periksa setiap inci roti dengan teliti. Puas cek dengan mata, cek dengan hidung pulak. Sniff..sniff.. saya hidu. Tiada kulat dan tiada unsur syirik dijumpai. Saya tersengih. Dibawah 2 keping roti itu pula ada sekeping keju yang masih tidak terusik. Permeriksaan yang sama saya jalankan terhadap keju itu. Sengih saya bertambah runcing.. keju pun masih bermaruah sahaja sifatnya.

“weh elok lagi ni Zul..”

“ye ke? Makan la.. memang elok lagi la tu kot.. roti tu dah bakar sikit tu, pastu simpan pulak dalam tupperware kedap udara, bilik pun aircond pulak”

Ceh.. Panjang lebar pulak jawapan Zul yang agak convincing nih. Nak sikit la tuh. Saya terus membuka keju, diapit dengan roti, lalu.. ngap! Masuk mulut.. kunyah2.. telan. Rasa dia pun masih ok. Zul yang terliur pun mintak sikit. Saya yang mempunyai nilai kemanusiaan pun memberi Zul roti itu untuk sekunyah dua.


Dah habis makan, mesti lah rasa nak minum. Dah la keju, memang kembang gak la tekak. Zul pulak bedal habis air dalam botol tu. Malas pulak nak keluar dari bilik nak carik air. Jadi, saya memilih untuk minum dari mineral pot dalam bilik tu. Pherghhhhh! Dia punya rasa, macam air tasik siyut... dua teguk je saya larat minum.

Petang itu, dalam perjalanan ke Uniten, perut saya mula bergelocak. Rasa nak kentut tapi tak boleh kentut. Bukan tak boleh pasal Zul tak bagi kentut dalam kereta dia, tapi memang usus saya petang tadi main2 pulak. Masuk je gate utama Uniten, gelocak semakin mendadak. Kentut mula keluar bertalu2 dengan nada yang sepi. Nasib baik sampai MPH. Nak gi toilet dalam segan, pasal ada org rehearsal untuk dinner esok. Akhirnya, saya menunaikan hajat besar di toilet perempuan belakang MPH. Kat belakang tu, toilet perempuan lebih bersih dan mengagumkan.. hehehehehe

1 ulasan:

Krazer berkata...

cilakakk... abeh muka aku diletak kt blog ko nie.. jd femes lak aku.. by the way, bagus la cerpen pendek ko nie.. tergelak aku bace.. haha//